Barbie-film scoort dik in bioscopen: binnen 3 weken 1 miljard in kaartverkoop
Money in the Mojo Dojo Casa-Haus
Barbie is dé hitfilm van deze zomer, en dat zien we ook terug in de kaartverkoop! De Barbie-film met Margot Robbie in de hoofdrol leverde in 2,5 week tijd al ruim 1 miljard dollar op. De 1 miljard 'at the boxoffice' is voor Hollywood-begrippen een magische grens. Bij 1 miljard is een film zonder twijfel een blockbuster en komt deze in het rijtje met films uit de reeksen van Toy Story, Harry Potter, James Bond, The Avengers, StarWars, Lord of the Rings en de Pirates of the Caribbean.
Het is de tweede bioscoopfilm dit jaar die de top 50 van waardevolle films binnenstormt. Eerder dit jaar veroverde de Super Mario Bros. Movie al een plekje in de lijst. Barbie is de eerste film van een vrouwelijke regisseur die de 1 miljard aantikt. Anna Boden en Ryan Fleck kregen het met Captain Marvel in 2019 ook voor elkaar. Met Barbie heeft regisseur en scenarioschrijver Greta Gerwig de primeur van eerste vrouwelijke, individuele regisseur die de kas zo laat rinkelen.
Vrouwen de baas in Barbie-land
Naast dat het een commercieel succes is, wordt de film goed gewaardeerd. Toch is er ook kritiek, anti-woke commentatoren bestempelen de film als te feministisch en spreken zich uit tegen de duidelijke boodschap die Barbie heeft. In de film belandt de hoofdpersoon (stereotiepe Barbie) van de Barbie-wereld in de echte mensenwereld.
In die 'echte wereld', waar Will Ferrell als baas van Barbiebedrijf Mattel een uitstekende Will Ferrell neerzet, ontdekt Ken dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat vrouwen de baas zijn. Hij is niet anders gewend dan Barbie-land, waar hij als man niet veel meer is dan eyecandy. In Los Angeles ervaart hij eindelijk erkenning. Die ervaring neemt hij mee terug naar de Barbie-wereld waar hij paarden en het patriarchaat introduceert vanuit zijn Mojo Dojo Casa-Haus.