Boodschappen bij de Albert Heijn? Oneerlijke handel, meent Consumentenbond

Gesjoemel met prijzen
Albert Heijn-klanten worden genaaid waar ze bij staan. Dat constateert de Consumentenbond. De grootgrutter zou aan de kassa andere prijzen hanteren dan bij de producten in de winkel. Zo betaal je meer dan je op basis van de prijskaartjes zou verwachten. Vooral bij de prijsfavorieten gaat het mis.
De supermarktketen laat doodleuk oude borden staan terwijl het product allang duurder is. Dat is oneerlijke handel, stelt de ombudsorganisatie voor consumenten. En dat is meer dan een klein foutje wat recent voorkomt. Volgens de Consumentenbond zijn er al jaren gesprekken met de supermarkt om deze duistere gang van zaken op te lossen.
Loze belofte
Albert Heijn beloofde er iets aan te doen en in de winkels de prijzen te controleren. Of dat echt gebeurt is nog maar de vraag, want de keten weigert de resultaten te delen. Ook zei de boodschappenboer eerder dat klanten het hele bedrag kunnen terugkrijgen als zij een fout ontdekken. Omdat een groot deel van het personeel de regeling niet kent, krijgen klanten zelden hun gelijk, stelt de Consumentenbond.
Jumbo en Plus komen er beter uit. Die hebben de eerdere klachten van de consumentenorganisatie wél ter harte genomen. Daarbij komt het probleem nu nauwelijks nog voor. Tegen Albert Heijn wil de Consumentenbond stappen ondernemen, wat voor staken dit zijn moet nog duidelijk worden. Een genuanceerde analyse over de bedrijfsvoering van de Albert Heijn vind je hierrr.