Klachtenregen om Heineken-posters: modellen lijken te jong
Mag niet van de overheid
Heineken heeft zich de woede van niet Heineken-drinkend Nederland op de hals gehaald. De modellen op de posters van de brouwer leken jonger dan 25 jaar. Mensen onder de 25 mogen niet model staan voor alcoholische versnaperingen, met een berg boze brieven tot gevolg.
De biergigant heeft daarom besloten alle posters en digitale marketingbeelden weg te halen. De voornaamste reden voor de klachtenregen, is een bericht op LinkedIn. Gezondheidsadviseur Martijn Planken deelde op het platform dat hij drie tieners had gevraagd hoe oud de modellen op de posters waren. De schatting van de jongelui was dat de modellen tussen de 16 en 18 waren.
Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is het volgens RTL Nieuws eens met Planken. Hij vertelt dat modellen voor alcoholmerken ook niet jonger dan 25 mogen lijken. Na contact met De Wolf besloot Heineken de campagnebeelden terug te trekken.