Grote influencers houden zich amper aan nieuwe reclameregels
Zijn toch geen gevolgen
Grote influencers die zich sinds vorig jaar aan strengere reclameregels moeten houden, doen dat heel vaak helemaal niet. Niet gek: er zijn doorgaans helemaal geen consequenties. Samenwerkingen worden door influencers met meer dan 500.000 volgers lang niet altijd vermeld en ook is het niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat.
Influencers moeten zich daarnaast inschrijven bij het Commissariaat voor de Media (CvdM). Ook dat gebeurt niet altijd, blijkt uit onderzoek van de NOS en een steekproef van het CvdM. Vooralsnog zijn er door het CvdM, die moet handhaven op naleving van de regels, geen boetes uitgedeeld.
Wanneer influencers een gratis reisje of etentjes krijgen of (dure) producten promoten, moet dat altijd duidelijk vermeld worden. De regels die sinds juli gelden, zijn er om jongeren te beschermen. Het veelal jonge publiek van de influencers vindt het volgens NOS vaak lastig om de invloed van influencers te weerstaan, waardoor ze geld uitgeven aan producten of diensten die ze misschien helemaal niet nodig hebben.
Het CvdM deelt vooralsnog geen boetes uit, maar gaat naar eigen zeggen liever in gesprek met de overtreders.