ProRail wil ontheffing van stikstofregels

En die dassen zijn ook stomvervelend
ProRail pleit voor een uitzonderingspositie voor de spoorsector om projecten toch te kunnen uitvoeren. De spoorbeheerder kampt met tekort aan personeel en materiaal. Ondertussen worstelt het bedrijf met regels rond bijvoorbeeld het opheffen van overwegen, stikstof en dieren die schade veroorzaken aan spoordijken zoals dassen en bevers. Dat blijkt dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2022.
'Allemaal hindernissen'
De spoorsector komt de komende tijd in een onmogelijke spagaat terecht, voorziet ProRail-topman John Voppen. "Er moet steeds meer werk verricht worden om Nederland ook na 2030 goed bereikbaar te houden. Aanpassing van regelgeving, zoals die rond het opheffen van overwegen en bij de duurzame aanpak van problemen met flora en fauna zoals dassen en bevers zou ons daarbij helpen. In sommige situaties gaat het ook om regels rond stikstof en kwarts. Allemaal hindernissen, terwijl er meer werk dan ooit nodig is voor het in stand houden van het spoor en het verzorgen van meer spoorcapaciteit in de toekomst", aldus Voppen.
Kwart werkzaamheden blijft liggen
De CEO verwacht dat met de huidige manier van werken het geplande werkpakket van 2025 tot 2029 - 'vermoedelijk zo'n 20 tot 25 procent' - niet volgens planning kan worden uitgevoerd. Werkzaamheden verschuiven dan naar een later moment met alle gevolgen van dien.