Eerste Barbie met Syndroom van Down op de markt, 'grote stap richting meer inclusie'

'Belang hiervan niet te onderschatten'
Speelgoedmerk Mattel heeft een Barbie-pop met het Sydroom van Down gepresenteerd. Het bedrijf noemt de nieuwe pop een "enorme stap richting meer inclusie" en richting "inclusiviteit voor alle kinderen". Het merk brengt de pop uit voor kinderen met het syndroom en de "gelukkige paar" mensen met iemand met de beperking in hun omgeving.
De pop is ontworpen in samenwerking met de Amerikaanse National Down Syndrome Society en het ontwerp is gebaseerd op "ervaringen uit het echte leven" van (naasten van) mensen met het Down-syndroom.
Uiterlijk
De pop ziet er volgens de makers daadwerkelijk uit als iemand met het syndroom, zodat kinderen met Down zich erin kunnen herkennen. "Het gezicht is ronder, met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan", aldus Mattel.
Daarnaast is symboliek rond het Syndroom van Down terug te zien in het ontwerp. De ketting om de nek van de Barbie staat volgens Mattel voor de drie stuks van het eenentwintigste chromosoom, dat de oorzaak vormt voor de beperking.
Mattel lanceerde al eerder 'inclusieve' Barbies, waaronder een pop gebaseerd op een vrouw met de huidaandoening Vitiligo en een Barbie in een rolstoel. "We moeten nooit onderschatten hoe belangrijk inclusie is", schrijft het merk op Instagram.