Vinkjespurge: Twitter Blue wekt dode beroemdheden weer tot leven
En parodie-account hoort plots officieel bij Disney
De vinkjespurge op Twitter levert opmerkelijke situaties op. Nadat het sociale medium onder leiding van Chief Twit Elon Musk alle bestaande vinkjes wegtoverde, werd al snel duidelijk dat daar nog aardig wat haken en ogen aan zitten. Zo was de paus ineens niet meer officieel de paus, 'betalen' dode celebrities ineens voor Twitter Blue en behoorde vandaag een twijfelachtig parodie-account tot de officiële Disney familie.
Alle twittergebruikers die niet betalen voor een 'blue'-abonnement moesten donderdag hun verificatiebadge inleveren. En dat waren er nogal wat. Van de paus tot oud-president Donald Trump. Sommige celebs mochten hun vinkje bij de gratie van Musk wél houden maar met de mededeling dat ervoor wordt betaald. Dat viel bij thrillerster Stephen King niet al te best. ''Mijn twitteraccount zegt dat ik mij heb geabboneerd op Twitter Blue. Dat heb ik niet.''
Vinkjes teruggeplaatst
Om de schade te beperken zijn er naast het bekende blauwe vinkjes onder meer grijze en gouden vinkjes bijgekomen voor belangrijke leiders en erkende bedrijven. Ook werd bij een groot aantal accounts met meer dan 1 miljoen volgers opnieuw een blauw vinkje geplaatst. Zoals bij de NOS. Chef digitaal bij de omroep haastte zich naar de blauwe vogel om te benadrukken dat de NOS daar niet voor betaalt.
Maar ook het toekennen van de gouden vinkjes gaat niet vlekkeloos. De beheerder van een Disney Kids parodie-account wist maandagmorgen niet wat hij meemaakte. Zijn account bleek plotseling voorzien van het bewuste verificatie-icoon. “No fucking way. This isn’t actually real right. Someone fucking pinch me or something”, tweette het account met een kleine 2600 volgers maandagochtend.
Overleden beroemdheden
Dat @DisneyJuniorUK geen écht Disney-account was, werd niet bepaald onder stoelen of banken gestoken. Zo was de gepinde tweet van het parodie-account: '#FuckThatN****Elon'. Het profiel is inmiddels door twitter verwijderd, schrijft Variety. Ook het plaatsen van vinkjes bij dode beroemdheden leverde het sociale mediaplatform de nodige backlash op.
Onder meer acteur Chadwick Boseman, basketballer Kobe Bryant en kok Anthony Bourdain en de vermoorde journalist Jamal Khashoggi kregen in de loop van het weekend allemaal ineens een vinkje met de disclaimer 'dit account betaalt voor Twitter Blue'. Of Twitter bij gebruikers zomaar de suggestie mag wekken dat ze het Blue-abonnement onderschrijven is nog maar de vraag. Vooral bij de overleden celebs is het een pijnlijke kwestie.