Minder dan procent van Twitter-gebruikers nam tot nu toe betaald abonnement
Ook adverteerders liepen weg
Het plan van Elon Musk voor een betaald abonnement op Twitter slaat bij de gebruikers van het sociale medium nog niet echt aan. Afgelopen maand namen 116.000 Twitteraars een abonnement op Twitter Blue, dat 10 euro per maand kost. In totaal namen ongeveer 400.000 van de 500 miljoen actieve gebruikers Twitter Blue, zo'n 0,8 procent.
Toen Elon Musk in 2022 Twitter overnam gaf de miljardair aan dat het zijn missie is om Twitter winstgevender te maken. Volgens Musk werd het voortbestaan van het medium bedreigd door een gebrek aan inkomsten.
Met Twitter Blue konden gebruikers een 'blauw vinkje' op diens account kopen, waar dit eerder vinkje eerder alleen werd verschaft aan 'geverifiëerde' gebruikers zoals artiesten en politici.
Adverteerders
Ook de gewenste groei in het aantal adverteerders die Musk voor ogen had blijft voorlopig uit. Dit werd deels veroorzaakt door de komst van Twitter Blue, dat ervoor zorgde dat mensen zich makkelijk voor konden doen als bedrijf met een gekocht vinkje. Ook het "chaotische" leiderschap van de Tesla-topman hielp niet.
De gebrekkige populariteit van Twitter Blue zit hem wellicht ook in de voordelen van het abonnement. Veel andere functies dan een gratis account heeft Twitter Blue nog niet. Wel kunnen reguliere gebruikers hun account inmiddels niet meer beveiligen met een sms-code. Die veiligheidsmaatregels is nu exclusief weggelegd voor Blue-abonnees.