Verkiezingen - D66 gaf met kleine 2 miljoen euro het meeste uit aan advertenties

Winnaar BBB minder dan een ton
De drie grootste regeringspartijen hebben in de laatste weken voor de verkiezingen met flinke mediabestedingen geprobeerd de nederlaag van de verkiezingen af te wenden. D66, VVD en CDA waren veruit de grootste adverteerders, winnaar BBB komt in de top tien niet voor. D66 is met ruim 1,8 miljoen euro aan brutobestedingen de grootste adverteerder, gevolgd door de VVD met 1,3 miljoen euro. Het CDA besteedde bijna 600 duizend euro. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
BBB valt buiten top-10
De grote verkiezingswinnaar BBB gaf nauwelijks geld uit aan advertenties. Bij het onderzoek van Nielsen staat BBB niet in de top-10 van grootste adverteerders die wordt afgesloten door de Partij voor de Dieren die een kleine ton spendeerde. Uit een ander onderzoek van de UvA blijkt dat BBB 28 duizend euro uitgaf aan advertenties op Facebook en Instagram, waarmee de partij ook buiten die top-10 valt.
.@volkskrant: “Regeringspartijen gaven miljoenen uit aan verkiezingscampagne, BBB niet in top-10.”
— Caroline van der Plas (@lientje1967) March 24, 2023
Beste Niko Koffeman @PartijvdDieren: U beschuldigde ons op @BNR dat BBB MILJOENENCAMPAGNE had via “Big Agro”. Wilt u uw woorden nu WEL terugnemen? Dank u https://t.co/RnkVsCwcFL
D66 kreeg miljoen van tech-miljardair
Eerder kreeg D66 een miljoen euro toegeschoven van tech-miljardair Steven Schuurman. Dat leverde de partij van Sigrid Kaag vorig jaar in de Tweede Kamer de beschuldiging op van het wekken van de schijn van belangenverstrengeling.