House of Animals dient klacht in over posters BBB

'Campagne is misleidend en kan aanzetten tot misdrijven'
Dierenwelzijnsorganisatie House of Animals - bekend van onder meer de niet aflatende strijd tegen broodfokkers, Bert's Animal Verhuur en dubieuze slachthuizen - heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over twee campagneposters van de Boer Burger Beweging (BBB). De campagneslogans ‘Zonder jacht geen gezonde fauna’ en ‘Zonder visserij geen gezonde zee’ zijn volgens de organisatie misleidend en zouden zelfs kunnen aanzetten tot misdrijven.
'Kan aanzetten tot illegale jacht op de wolf'
Over de poster met de wolf schrijft de organisatie vrijdag in een perscommuniqué: "BBB is fel anti-wolf, maar de wolf is streng beschermd en onder geen beding bejaagbaar. De raamposter is uit te leggen als een oproep tot bejaging van een beschermde diersoort en dat is in strijd met de wet. De poster zou zelfs kunnen aanzetten tot illegale jacht op de wolf, wat een misdrijf is."
De tweede poster over de visserij noemt de club een vorm van kiezersbedrog. De stelling ‘Zonder visserij geen gezonde zee’ wordt volgens haar 'niet met bewijs ondersteund en is geheel in strijd met de waarheid'. Of de visserij nodig is om de zee gezond te houden zoals BBB beweert, onderzocht ook EenVandaag onlangs. "Zeker niet", zeggen experts vorige week in die uitzending.
'Kiezers worden door de BBB simpelweg misleid'
Oprichter van House of Animals en directeur van de Nicolaas G. Pierson Foundation, het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren, Karen Soeters: "Kiezers worden door de BBB simpelweg misleid. Hiermee worden consumenten - en in dit geval potentiële kiezers - aangezet tot meningsvorming op basis van onjuiste informatie. Dit soort vormen van rechtstreeks kiezersbedrog is niet toegelaten onder de voorschriften van de Nederlandse Reclame Code en valt zeker niet onder ‘vrijheid van meningsuiting’ te rangschikken. Bedrog is geen mening, bedrog is oneerlijk."