Openbaar Ministerie hekelt seksualisering kinderen in reclames zoals Balenciaga

'Dit is een eerste stap naar misbruiken van minderjarigen'
Het Openbaar Ministerie (OM) vindt seksualisering van kinderen in reclames een 'slecht signaal'. Als voorbeeld noemt het OM reclames van Balenciaga. Het modehuis raakte eind vorig jaar in opspraak na een reclamecampagne waarin kinderen werden afgebeeld met knuffels in sm-outfits. Hoewel er in de reclamecampagne niets strafbaars gebeurde, waren deze beelden op het randje, schrijven landelijk officier van Justitie Linda van den Oever en parketsecretaris Selina Rahimbaks dinsdag in een perscommuniqué.
'Dit soort campagnes verheerlijken seksueel kindermisbruik'
“Vanuit onze opsporings- en vervolgingsinstelling geeft dit een erg slecht voorbeeld. Als je het normaal gaat vinden dat kinderen geseksualiseerd worden, is dat een eerste stap naar het misbruiken van minderjarigen. Het is zó onwenselijk! Het ging écht om kinderen, echt nog heel jong. Dit soort campagnes verheerlijken seksueel kindermisbruik.”
Balenciaga using photos of little girls playing with teddy bears dressed in bondage gear on their website. Lovely. pic.twitter.com/mYnt0CJuif
— Slarty Bartfast (@DatCatDer) November 20, 2022
'Het stopt niet bij alleen blote kleding op een reclameposter'
Volgens Van den Oever en Rahimbaks is er sprake van 'een trend'. “Het versterkt elkaar: omdat het gaat om een modemerk, bepalen ze mede modetrends en de beeldvorming van en door kinderen. Als ze promoten dat kinderen zich op seksuele manieren kleden, neemt de samenleving dat over. We zijn ervan overtuigd dat hoe makkelijker bespreekbaar, en hoe meer algemeen geaccepteerd bepaalde beelden zijn, hoe sneller mensen afglijden. Als je al bepaalde gedachten hebt en je ziet die bevestigd in de samenleving, groeit het risico dat je er ook naar handelt. Het stopt niet bij alleen blote kleding op een reclameposter.”
Concrete maatregelen om dit tegen te gaan noemt het justitieel duo niet.