Adviesraad Meta wil tepels op Instagram en Facebook

Krijgt #FreeTheNipple gevolg?
Een onafhankelijke adviesraad die is ingesteld door moederbedrijf Meta wil afrekenen met de censuur van vrouwentepels op Instagram en Facebook. Hiermee geeft de raad gehoor aan de zogeheten 'Free The Nipple'-beweging, die al jaren pleit voor het afschaffen van onderscheid tussen mannen- en vrouwentepels op sociale media. Mannenborsten hoeven op de platformen van Meta niet te worden gecensureerd, terwijl vrouwentepels in strijd zijn met de richtlijnen.
In een rapport vraagt de adviesraad het bedrijf om de richtlijnen op het gebied van naaktheid en seksuele activiteit te herzien "met duidelijke criteria die de internationale mensenrechtennormen respecteren." De raad vraagt Meta om beleid waarmee gebruikers "niet worden gediscrimineerd op basis van geslacht of gender."
Het tepelprobleem was in 2015 aanleiding voor een kunstproject van kunstenaar Micol Hebron. Zij maakte stickers met plaatjes van mannentepels die over vrouwentepels heen geplakt konden worden. Zo hoefden de foto's niet te worden gecensureerd op Facebook en Instagram.
Transgenderkoppel
De adviesraad boog zich over de kwestie na een klacht van een Amerikaans koppel. Topless foto's van het koppel, beide transpersonen, werden verwijderd vanwege het tonen van "vrouwentepels". Geen van de twee identificeert zich als vrouw, dus eisten ze dat de foto's werden teruggeplaatst.
In een reactie op het rapport laat Meta weten blij te zijn met het advies. "We zijn voortdurend bezig met het evolueren van ons beleid om onze platforms veiliger te maken voor iedereen. We weten dat er meer kan worden gedaan om de LGBTQ+-gemeenschap te ondersteunen, en dat betekent samenwerken met experts en LGBTQ+-belangenorganisaties aan een reeks kwesties en productverbeteringen."