Dramatische stijging van verkeersdoden (of toch niet?)
Politie: 'Gemeente en provincie doen te weinig'
Het afgelopen jaar zijn 578 mensen om het leven gekomen in het verkeer en dat is het hoogste aantal slachtoffers sinds jaren. Bovendien vielen er 21.500 gewonden. Dat terwijl het streven van de overheid er juist op is gericht het aantal verkeersdoden in 2030 te hebben gehalveerd. Provincies en gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de verkeersveiligheid te verhogen, vindt de politie.
Instantupdate - Duiding van de rekenmeesters van Geenstijl: er is iets aan de hand met de cijfers.
'Geef politie specifieke opdrachten'
Volgens chef verkeer van de Nationale Politie Paul Broer kan de nationale politiek weinig betekenen voor dit probleem: "De driehoek - burgemeester, openbaar ministerie en politie - in iedere gemeente bepaalt zelf waar de aandacht aan wordt besteed. Dus als er te hard wordt gereden of er veel ongevallen op uitgaansavonden zijn door drank, dan kan daar specifiek op worden gecontroleerd. Daar moet meer focus op komen, maar dan moet de politie daar wel specifiek opdracht voor krijgen."
Verkeersslachtoffers: Onwil in de politiek om in te grijpen
Volgens bestuurslid Hans van Maanen van de Vereniging Verkeersslachtoffers is er onwil in de politiek om in te grijpen. "Er is maar één echte methode en dat is de techniek inroepen. Woorden zeggen niets en campagnes doen ook weinig in onze optiek." Volgens Van Maanen wordt het pas veiliger op de weg met rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden.