Is de fiscus misbruikt om Taghi aan info te helpen? De dienst heeft zelf geen idee
Verrassend! Houtje-touwtje Frankenstein-systeem blijkt erg gevoelig voor misbruik
Dat het bij de Belastingdienst soms een zooitje is, zal weinig mensen verbazen. Met de toeslagenaffaire kwamen keer op keer pijnlijke details boven water waarbij de fiscus veelal een dubieuze rol speelde. Nu blijkt dat de dienst toch beter is in het controleren en confronteren van burgers, dan haar eigen corrupte medewerkers.
De computersystemen van de Belastingdienst blijken niet in staat om het digitale spoor dat een gebruiker achterlaat te volgen. Dat meldt NRC. Het systeem registreert niet welke informatie medewerkers opzoeken. Een opmerkelijke werkwijze voor een instantie die valt of staat bij een goede boekhouding, en grote hoeveelheden persoonlijke data verwerkt.
Bij een onderzoek naar een Amsterdamse medewerker kwamen de problemen aan het licht. Justitie doet onderzoek naar de oud-medewerker van de fiscus. Hij wordt ervan verdacht dat hij indirect in contact stond met topcrimineel Ridouan Taghi.
Frankenstein-systeem: 900 systemen
Dat de Belastingdienst het moeilijk heeft om bepaalde informatie in hun eigen systeem te achterhalen, is niet zo verwonderlijk. De fiscus werkt met in totaal 900 verschillende systemen die op elkaar zijn aangesloten. Deze systemen houden dan weer niet samen een logboek bij met de bewegingen van een medewerker. Daardoor is voor de dienst niet achterhalen wat voor persoonlijke gegevens een medewerker uit het systeem vist.
Ruim 920.000 euro werd er in contanten in het huis van de ambtenaar gevonden. Justitie doet onderzoek naar de corrupte Belastingmedewerker en probeert te achterhalen of hiervoor mogelijk persoonlijke en gevoelige informatie is uitgewisseld. Tegen NRC laat de dienst weten dat zij inderdaad niet alle handelingen van medewerkers kan volgen.
Wel is het volgens de dienst van belang 'goed onderzoek' te doen. Daarbij kan er in ieder geval wel worden gekeken naar welke informatie de medewerker tot de beschikking had. Van de kwart ton medewerkers heeft twee vijfde, 10.000 in totaal, toegang tot gevoelige informatie van burgers en bedrijven.
'MOL'
Alle informatie van de Belastingdienst, en al helemaal de puzzel van brokjes informatie van alle talloze verschillende diensten, is goud waard voor criminelen. Zo kan met het systeem zonder enig probleem een adres worden opgeduikeld. En ook de eigenaar van een bepaalde auto vinden is gebeurd via één zoekopdracht. De verdenkingen van een 'mol' bij de fiscus kwamen ook al bovendrijven in het onderzoek naar de uitbraakpoging van Taghi uit de Extra Beveiligde Inrichting in Vught vorig jaar.
De 'mol' zou persoonlijke informatie van vier cipiers hebben opgezocht, met mogelijk als doel om deze te ontvoeren. Of dit inderdaad heeft plaatsgevonden valt niet te achterhalen, stelt NRC. Laat staat wie hiervoor verantwoordelijk zou zijn.