Japanse jeugd drinkt veel te weinig, en daar gaat de fiscus wat aan doen
Dat is nog eens een goede zaak, hé!
''Jongeren drinken te weinig.'' En nee, het is niet een multinational in de alcoholische versnaperingen-business die dit roept, maar de Japanse belastingdienst. Doordat de Japanse jeugd minder pilsermannetjes, gin tonics en baco's wegtikt dan de vorige generaties, lopen de accijnsinkomsten van de Japanse staat gierend hard terug.
De belastingdienst hoopt jonge mensen zover te krijgen om meer te drinken. Met de campagne 'Sake Viva!' moet alcoholconsumptie aantrekkelijker worden gemaakt. Het idee is om daarmee de economie een fikse boost te geven. In een wedstrijd worden mensen van tussen de 20 en 39 uitgedaagd om met een plan te komen hun leeftijdsgenootjes te stimuleren meer rijstwijn te consumeren. Of iets anders natuurlijk, of het nou sake, shochu, whiskey, bier of wijn is maakt volgens de Japanse fiscus niet uit.
''De alcoholverkoop is door nieuwe gewoonten, deels beïnvloed door de coronapandemie, en een verouderende bevolking teruggelopen.'' En daar moet wat aan gedaan worden, aldus het campagneteam dat voor de belastingdienst de actie op touw heeft gezet.