Veilingvoer: De Schumacher-Ferrari die altijd won
Het wordt niet beter dan dat
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week één van de meest speciale F1-auto’s ooit, van één van de belangrijkste teams ooit, met één van allerbeste coureurs ooit achter het stuur en alleen maar overwinningen op zijn naam.
We kunnen wel stellen dat van alle F1-auto’s die we op veilingen voorbij zien komen deze de specialiteitsjackpot heeft gewonnen. Want een F1-racer van Ferrari is speciaal, een winnende F1-auto is speciaal en een F1-auto van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher is speciaal, maar deze is het alledrie.
In 1997 verloor Ferrari met Schumacher de wereldtitel in de laatste race aan Jacques Villeneuve, maar was het duidelijk dat Ferrari weer meestreed aan de top. De 1998 Ferrari F300 bracht Schumacher wederom dicht bij een titel, maar uiteindelijk was het in de laatste races Mika Häkkinen die aan het langste eind trok. Aan deze auto, chassisnummer 187, lag het dat jaar niet, want deze racer bracht de Duitser niets dan overwinningen.
Jean Todt vertelt...
De racegeschiedenis van deze F300 is weliswaar niet schokkend lang, maar wel volledig dominant. Schumacher reed vier wedstrijden in de auto en won ze allemaal. Het begon met de Canadese Grand Prix waar hij derde startte en uiteindelijk de overwinning pakte. Daarna startte hij in de Franse en Britse Grands Prix als tweede en ook daar reed hij als eerste over de finishlijn. Vervolgens stapte hij voor een aantal races over naar chassis 188, om voor Ferrari’s thuisrace op Monza weer in chassis 187 te kruipen. Het was wederom een succes, hij pakte de pole op zaterdag en mocht op zondag ten overstaan van duizenden juichende Ferrari-fans de winnaarsbeker boven zijn hoofd tillen. Vier races, vier overwinningen: onverslagen.
Wat deze periode in de Formule 1 mogelijk nog mooier maakt zijn de gebruikte motoren. De huidige V6 hybride krachtbronnen zijn een indrukwekkend staaltje techniek, maar halen het zeker qua geluid niet bij de glorieuze gil van een 3-liter V10 die rap richting zijn top van 17.500 toeren per minuut klimt, om vervolgens op te schakelen en dit akoestische avontuur nogmaals te beleven.
Of deze chassis 187 in zijn toekomst nog veel toeren maakt, is maar de vraag. Dit is een museumstuk of het belangrijkste stuk van een indrukwekkende Ferrari-verzameling. Zijn unieke geschiedenis maakt hem bijna te duur om ooit nog mee te rijden en het risico op een ongeluk en beschadigingen te nemen. Ferrari verkocht de auto in 1999 aan de huidige eigenaar en ook die liet de F1-racer niet buitenspelen, maar behield daardoor wel de originele staat van dit stukje Schumacher-nalatenschap.
Het is aan de volgende eigenaar om daar een eigen afweging in te maken. Ga je voor het conserveren van de geschiedenis of gebruik je de auto waar hij voor gemaakt is en laat je die V10 gillen zoals vroeger? Maar voordat je een dergelijke keuze mag maken, is er een serieuze cheque om te tekenen, want RM Sotheby’s verwacht dat deze Ferrari tussen de zes en acht miljoen dollar gaat opleveren, waarmee chassis 187 zich hoog in de lijst met duurste verkochte F1-racers kan nestelen. Niet verbazingwekkend met zo’n geschiedenis.