'Belastingdienst hielp Uber in Europa de weg op'
Wederom een clusterfuck waar de fiscus flink in heeft lopen roeren
De Nederlandse belastingdienst lekte vertrouwelijke en gevoelige informatie aan Uber. Dat komt naar voren uit de Uber-files, een groot internationaal onderzoek van journalisten op basis van gelekte documenten van het bedrijf. Naast het delen van informatie benutte de fiscus ook de voortrekkerspositie in een internationaal belastingonderzoek in het voordeel van de taxitoko door het onderzoek bewust te vertragen.
Uit de documenten blijkt dat er veel informele contacten zijn tussen hoge ambtenaren en Uber-vertegenwoordigers. Ook wordt duidelijk dat het bedrijf uit de wind wordt gehouden door de Nederlandse fiscus doordat deze het delen van informatie rondom het bedrijf moedwillig vertraagd. De Belastingdienst ontkent tegen de NOS dat de geheimhoudingsplicht is geschonden of dat er onderzoek is vertraagd.
Voordat Uber definitief voet aan de grond kreeg werd het bedrijf belastingtechnisch doorgelicht. Dat gebeurde op Europese schaal. In dat onderzoek had Nederland een leidende rol. Door het proces te vertragen kreeg Uber met hulp van de belastingdienst meer tijd om de dienst die bedrijf aanbiedt, die in een aantal landen waaronder Nederland voorheen bij wet niet was toegestaan, te legaliseren.
Beschermend
De Nederlandse belastingdienst werkte als een soort beschermmuur voor het bedrijf. ''We kunnen ze gebruiken om het onderzoek te vertragen'', mailde het Europese hoofd van de juridische afdeling. Uit andere mails blijkt een 'sterke band' met de belastingdienst. Volgens Uber-werknemers stelde de fiscus zich 'meewerkend' en 'beschermend' op.
Het belastende materiaal uit de Uber-files bestaat uit 124.000 interne documenten van Uber die zijn gelekt naar The Guardian, die het doorspeelde naar ICIJ (Internationaal Consortium van Onderzoeksjournalisten). Aan dat onderzoek doen vanuit Nederland onder meer journalisten van Investico, Het Financieele Dagblad en Trouw.
Kroes
Gisteren werd al onthuld dat voormalig Eurocommissaris Neelie Kroeg vrijwel direct na haar vertrek in Den Haag aan de slag ging als lobbyist. Daar zou ze voor Uber hebben gelobbyd bij onder meer partijpremier Mark Rutte om de taxiwet versoepeld te krijgen. Kroes zegt tegenover Investico dat er geen sprake is van een overtreding. Vlak na haar aftreden in 2014 begon ze voor Uber te lobbyen en in 2015 vroeg ze aan de EC of ze mocht toetreden tot de adviesraad. Dat verzoek werd duidelijk afgewezen, het is namelijk in strijd met de gedragsregels voor Europese bestuurders.