Veilingvoer: BMW-barnfind die miljoenen waard is
Een garage vol vergeten vermogen
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een BMW die compleet verwaarloosd 43 jaar in een garage stond weg te stoffen, maar nu een klein vermogen waard is.
Ah ja, de barnfind: de droom van menig verzamelaar en/of erfgenaam. Dat je de deuren van een lang verlaten schuur of garage opent en daar tussen de spinnenwebben en opgeborgen rotzooi de restanten van een waardevolle klassieker aantreft. Een vierwieler die op het moment dat deze werd weggezet mogelijk nog niet zoveel waard was, maar door de geëxplodeerde prijzen van zeldzame oldtimers plots een elite-speeltje is geworden. Racegame Forza Horizon maakte het vinden van barnfinds zelfs tot een element van het spel, maar in de echte wereld gebeurt het gelukkig soms ook.
Deze keer geen Ferrari, Mercedes of Bugatti, maar een BMW die jaren onaangeraakt in een garage stond. Een merk dat niet ongelofelijk veel uitzonderlijk kostbare modellen (alles is relatief uiteraard) in hun geschiedenisboeken heeft staan, maar deze 507 is een uitzondering op deze regel. De roadster was in de jaren 50 een flop voor het Beierse merk, maar doordat er destijds zo weinig werden verkocht is dit nu een extreem zeldzame en gewilde BMW.
Begin jaren 50 hoopte BMW met de 507 een sportieve cabriolet aan te bieden die qua prijs tussen de dure Mercedes 300 SL en goedkopere MG’s inviel. De ontwikkeling van dit model stuitte echter op probleem na probleem, waardoor de verwachte verkoopprijs telkens naar boven moest worden bijgesteld. Het resultaat was een prachtig gelijnde sportauto die ongeveer net zoveel kostte als die dure Mercedes.
Stellen dat de verkoop tegenviel is een understatement. BMW hoopte duizenden exemplaren per jaar te verkopen, waarbij vooral met een schuin oog naar de Amerikaanse markt werd gekeken, maar de werkelijke cijfers kwamen nauwelijks in de buurt. Uiteindelijk bouwden de Duitsers slechts 252 stuks. Niet per jaar, maar in totaal, waarvan slechts 39 exemplaren in Amerika werden verkocht. Het was een flop. BMW verloor geld op iedere verkochte 507 en ging bijna failliet door het model.
Maar de flops van vroeger zijn soms de successen van vandaag. De 507 wordt tegenwoordig gezien als één van de mooiste BMW’s ooit en doordat er zo weinig van deze roadsters zijn gebouwd, zijn ze nu bijzonder zeldzaam en dus waardevol. Het is één van de weinige BMW-modellen die op veilingen meer dan een miljoen oplevert.
Dat maakt dit exemplaar een waardevolle vondst. De BMW verbleef sinds 1979 in een garage in Philadelphia en komt nu pas weer naar buiten. Helemaal vergeten was de auto niet, want in de loop van de tijd is de 507 nog enkele malen gestart om de vloeistoffen rond te pompen in de motor, maar gereden heeft de roadster al een tijdje niet meer. Nu is het tijd voor een nieuwe eigenaar die wel van de auto geniet en daarom komt de BMW onder de hamer tijdens de veiling van Bonhams op 30 september. Het veilinghuis verwacht tussen de 1,8 miljoen en 2,2 miljoen dollar te krijgen voor de auto en daarna is ongetwijfeld nog een grondige revisie en uitgebreide poetsbeurt is nodig, maar dan heeft de koper wel een prachtige en zeldzame cabriolet in handen die hopelijk in de toekomst iets meer daglicht mag zien.