Veilingvoer: De McLaren hypercar die Nederlanders niet mochten kopen
Zelfs niet als ze genoeg geld hadden
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een relatief onbekende McLaren hypercar die je hier in Europa nog nooit zag. Dit is de zeldzame McLaren Sabre.
Het moderne McLaren levert pas sinds 2011 auto’s af, maar het aantal modellen dat het merk sindsdien de markt op slingerde is ongekend. Vooral in het hoogste segment verscheen het ene na het andere speciale model. In de afgelopen vijf jaar debuteerden onder andere de Senna, Speedtail, Elva en deze Sabre. Allemaal bijzonder krachtig, uitzonderlijk duur en exclusief, maar de Sabre is het zeldzaamst van allemaal met slechts vijftien gebouwde exemplaren.
De al uitzonderlijk snelle Senna vormt de basis voor dit model, maar de 4,0 liter twinturbo V8 kreeg een dotje meer vermogen van McLaren. Met 824 pk is de Sabre 24 pk krachtiger dan de Senna en dat lijkt misschien weinig, maar zorgt er wel voor dat het de snelste tweezitter is die McLaren ooit maakte met een topsnelheid van 351 km/u. Dat is een beetje creatief woordenspel van de marketingafdeling, want de F1 en Speedtail zijn sneller, maar dat zijn driezitters.
Ook geheel nieuw ten opzichte van de Senna is het ontwerp. Het is een integrerend aerodynamisch lijnenspel dat aan de achterzijde uitmondt in een enorme spoiler. Het design laat duidelijk zien dat dit een hypercar is die geheel om extreme prestaties draait. Qua kleuren is geen Sabre gelijk, want de vijftien klanten mochten allen bij McLarens afdeling voor speciale wensen (MSO) aanschuiven om een unieke kleurstelling voor hun Sabre te ontwerpen.
Die vijftien kopers kwamen allemaal uit de Verenigde Staten, want de Sabre is door McLaren alleen aan hun beste Amerikaanse klanten aangeboden. Het model is daardoor alleen voor de Amerikaanse markt goedgekeurd, dus dat is nog wel een RDW-discussie die je moet voeren als je besluit dit exemplaar te kopen en naar Nederland te halen.
Dit exemplaar is nummer elf van de vijftien en is gehuld in een stijlvolle zilver en zwarte livery met oranje accenten. De hoogste bieder op de veiling op 20 augustus koopt in ieder geval een vrijwel nieuwe auto, want met slechts 100 mijl (161 kilometer) op de teller is deze McLaren nauwelijks gebruikt. Veilinghuis Mecum geeft geen verwachte opbrengst op voor de zeldzame Sabre, maar gezien de nieuwprijs op zo’n 3,8 miljoen dollar lag, zijn we niet verbaasd als de hamer pas valt rond de vier miljoen dollar. We zouden zelf liever voor een Senna gaan en zo drie miljoen dollar overhouden, maar voor sommige mensen is exclusiviteit nu eenmaal belangrijker en qua dat zit je met de Sabre zeker goed.