Veilingvoer: Voormalige F1-Benetton van Michael Schumacher
Nou ja, een beetje dan
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een Benetton uit de beginjaren van Formule 1-legende Michael Schumacher waarmee je direct weg kunt rijden.
Weinig mensen hebben zo’n grote stempel op de F1 gedrukt als Michael Schumacher. In zijn wereldtitels (7) alleen geëvenaard door Lewis Hamilton en nog steeds houder van veel records in de sport. Zijn F1-verhaal begon weliswaar in 1991 in een Jordan, maar daar werd hij na één race al weggekaapt door Benetton. Een team waar hij in de vierenhalve seizoenen die daarop volgden op één na iedere race die hij finishte punten pakte. En let wel, destijds kregen alleen de eerste zes rijders punten.
Deze Benetton, B193B-04, komt uit 1993 en is de auto waarmee Schumacher de kwalificatie voor de Britse Grand Prix reed en een derde startplaats bemachtigde. Hij moest daarbij alleen de Williamsen voor zich dulden die dat jaar oppermachtig bleken. Voor de race stapte Schumacher over naar chassis 05 en werd 04 verder gebruikt door zijn teamgenoot Riccardo Patrese. Met succes, want die eindigde in deze 04 uiteindelijk als derde in Groot-Brittannië.
De Britse kwali was de enige keer dat Schumi tijdens een Grand Prix-weekend achter het stuur van deze 04 zat, al maakte de Duitser ook vele kilometers in deze auto tijdens testsessies. Voor de rest werd de auto gebruikt door de ervaren Italiaan Patrese die zijn achttiende (!) en laatste F1-seizoen reed in 1993. Naast de Britse podiumplek staan er nog een vierde plek in Spanje, een tiende plek in Frankrijk en twee uitvalbeurten in Monaco en Canada op het cv van deze raceauto.
Wat dit oude F1-icoon speciaal maakt, afgezien van zijn geschiedenis, is de bruikbaarheid. De vorige eigenaar was groot fan van oude racers en heeft de Benetton niet alleen goed onderhouden, maar ook bruikbaar gemaakt voor de liefhebber met slechts gemiddeld talent. De 3,5 liter Cosworth Ford V8 is ietsje teruggeschroefd in vermogen, zodat de krachtbron langer meegaat en dus niet na ieder uitje volledig gereviseerd hoeft te worden. Ondanks dat levert de motor nog genoeg vermogen om een gewone verzamelaar het echte Formule 1-gevoel te laten ervaren. Hetzelfde geldt voor het motormanagementsysteem, de ophanging en de Launch Control: allemaal zijn ze zo aangepast dat ze langer meegaan, maar nog steeds vrijwel dezelfde ervaring bieden.
En dat betekent dat dit een stukje F1-historie is waar de koper niet alleen naar kan kijken, maar ook in kan rijden op evenementen of tijdens historische races. En daar is dus geen team aan experts voor nodig, want de Benetton start met een druk op de knop. Iets dat normaal is voor gewone straatauto’s, maar redelijk uitzonderlijk voor de meestal vrij ingewikkelde techniek in de F1.
Uiteraard zijn er ook nadelen en de voornaamste is het prijskaartje. Alles wat Schumacher ooit aanraakte is direct een stuk duurder en dat geldt al helemaal voor zijn voormalige F1-auto’s. Veilinghuis Bonhams verwacht tussen de 1,1 en 1,6 miljoen pond (1,3 - 1,9 miljoen euro) te vangen als deze gele racer op 24 juni wordt geveild tijdens het Goodwood Festival of Speed. Pittig, maar dat is te verwachten bij een connectie met Der Schumi.