Sigaretten nog altijd populairste kostenpost van Nederlandse consument in de supermarkt

Nederlanders roken en zuipen miljarden bij elkaar
In de lijst met producten die het afgelopen jaar werden aangeschaft in Nederlandse supermarkten voeren sigaretten nog altijd de boventoon. In 2021 waren Marlboro met 600 miljoen euro het product waar Nederlanders het meeste aan uitgaven. Ook sigarettenmerk Camel doet het goed bij de klant. Daarvan ging voor 385 miljoen euro over de toonbank.
De pakken peuken worden in de top 3 van kostenposten alleen bijgestaan door Coca Cola. Ook daarvan is voor bijna 400 miljoen euro gekocht. Dat blijkt allemaal uit onderzoek van IRI in opdracht van Distrifood.
Bier van Heineken werd voor 300 miljoen aangeschaft en zuivelproducten van Campina was goed voor 270 miljoen. De top 5 wordt afgesloten door Lay's chips, dat ook voor 270 miljoen gekocht werd door de consument. Al met al geen gezonde producten dus, maar wel goed voor de belasting. Pakjes Marlboro en Camel werden samen voor bijna een miljard euro aangeschaft en daarvan gaat 80% regelrecht naar de staatskas. Bedankt, rokers.
Corona
Er is een duidelijke groei zichtbaar in de aanschaf van A-merken in supermarkten ten opzichte van 2020. Dit heeft volgens duiders te maken met corona. Niet het bier, maar de crisis.
De A-merken waren in 2021 goed voor 9,9 miljard uit de zakken van de Nederlandse consument. Dat is zo'n 3 miljard euro meer dan in het eerste jaar van de coronapandemie.