Veilingvoer: Dit is de nieuwe duurste auto ter wereld
Legt de lat direct veel hoger
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week de nieuwste duurste auto ter wereld en het is niet eens een Ferrari. Nee, een Mercedes heeft de prestigieuze titel overgenomen en de hele markt naar een hoger niveau getild.
Waar we normaal gesproken in deze rubriek spreken over veilingen die nog moeten komen, doen we het deze week een klein beetje anders en hebben we het over een veiling die al geweest is. Nou ja, waarschijnlijk dan. Onder meer verzekeraar en klassiekerspecialist Hagerty meldt dat Mercedes-Benz een veiling heeft gehouden en daar één van hun twee Mercedes-Benz 300 SLR “Uhlenhaut Coupes” verkocht voor een indrukwekkende 135 miljoen euro. En hoewel meerdere bronnen inmiddels over de veiling schrijven, houdt Mercedes de kaken stijf op elkaar en moeten we dus een slag om de arm houden en spreken we voor de zekerheid over "waarschijnlijk".
De 300 SLR Uhlenhaut Coupe is één van de meest bijzondere modellen uit de rijke geschiedenis van het Duitse merk. De 300 SLR die de basis voor deze auto vormt was een Le Mans-racer die op zijn beurt was gebaseerd op de winnende W196 F1-auto. Ook de 300 SLR bleek uitermate succesvol, waardoor Daimler-Benz’ motorsportbaas Rudolf Uhlenhaut besloot twee exemplaren om te bouwen tot een coupé zodat het model ook kon meedoen aan de Carrera Panamericana, een Mexicaanse variant van de Mille Miglia.
Het plan kwam abrupt tot een halt door het drama tijdens de 1955 24 Uur van Le Mans. Als gevolg van een ongeluk op de baan vloog een Mercedes SLR het publiek in. Bij de crash en de daaropvolgende vuurzee gevoed door racebrandstof en magnesium bodypanelen kwamen in totaal 85 personen om het leven. Het was voor Mercedes reden om zich volledig terug te trekken uit de racerij, waardoor ook lopende projecten, dus ook de SLR coupés, werden geannuleerd. Heer Uhlenhaut gebruikte één van de exemplaren nog een tijdje als zijn persoonlijke auto, wat het model zijn bijnaam opleverde. Het was de snelste auto van dat moment met een topsnelheid die de 290 km/u naderde, maar nooit kon de consument een exemplaar kopen.
Tot nu dus, want schijnbaar besloot Mercedes zelf afscheid te nemen van één van de twee Uhlenhaut Coupes die het altijd zelf in bezit hield. Daarvoor zijn een tiental geselecteerde verzamelaars uitgenodigd voor een geheime veiling in het Mercedes Museum, waarbij de prijs uiteindelijk opliep tot een indrukwekkende 135 miljoen euro. Een nieuw record voor een auto en aanzienlijk hoger dan de vorige titelhouder.
Lange tijd was de Ferrari 250 GTO 's werelds duurste auto. Eentje bracht op een veiling 48 miljoen dollar op, maar in een privéverkoop zou een exemplaar zelfs 70 miljoen dollar hebben opgeleverd. Lange tijd genoeg om de allerduurste vierwieler ooit te zijn, maar nu een koopje in vergelijking met de Mercedes. De SLR begeeft zich een volledig nieuwe prijscategorie en het wordt interessant om te zien welke modellen kunnen volgen.