Lidl neemt afstand van WK Qatar
Vanwege mensenrechtenschendingen en de oorlog in Oekraïne
Supermarktketen Lidl gaat dit jaar niet adverteren rondom het WK-voetbal. Van een reclamecampagne die inspeelt op het toernooi wordt afgezien. Dat meldt het Financieele Dagblad. De aanleiding voor het schrappen van de WK-spotjes is volgens de keten een optelsom van onder meer de mensenrechtenschendingen in het gastland Qatar en de oorlog in Oekraïne.
'We vinden het niet gepast een grote campagne op te tuigen', aldus Lidl tegenover het FD. 'We hebben als supermarkt een maatschappelijk rol.' Vorig jaar pompte de supermarktketen nog zo'n zes miljoen euro in een EK-campagne. Toen kon bij Lidl worden gespaard voor verschillende 'Fluoranje'-kledingstukken.
De sponsoren van het Nederlands Elftal lieten vorige maand al weten conclusies te verbinden aan de mensenrechtensituatie in Qatar. Hoofdsponsor ING reist niet met een delegatie af naar de oliestaat. Ook sponsoren Bitvavo, KPN, Albert Heijn en Nederlandse Loterij nemen geen plaats in de stadions.
Mensenrechten
Qatar bouwde in aanloop naar het WK een achttal stadions. De arbeidsomstandigheden voor de bouwers zijn erbarmelijk. Gastarbeiders worden uitgebuit, soms met de dood tot gevolg. In februari 2021 onthulde de Britse krant The Guardian dat er in de periode 2010 tot 2021 ruim 6.500 gastarbeiders om het leven kwamen bij de bouw voor het WK.
De bijna 2 miljoen arbeidsmigranten, 90 procent van de bevolking, werkt volgens Amnesty International aan het WK. ''Veel gastarbeiders maken een valse start: ze komen in Qatar aan met schulden, omdat ze leningen tegen een hoge rente moesten afsluiten om de buitensporige wervingskosten voor gastarbeiders te kunnen betalen. Daarnaast komt het vaak voor dat ze ander werk krijgen dan is afgesproken, tegen een lager salaris dan was beloofd.''