Rabobank wil betalers bewust maken van CO2-uitstoot
Of je even de wereld wil redden met je aankopen
Een betere wereld begint bij jezelf en volgens de Rabobank vooral bij waar je je geld aan uitgeeft. In de app van de bank kunnen klanten per aankoop zien hoeveel CO2-uitstoot ze dat heeft gekost. Zo hoopt de bank dat klanten wat bewuster gaan kopen.
De eerste duizend klanten kunnen vandaag al zien in hoeverre ze de wereld naar z’n grootje helpen met behulp van de app. Na de zomer moet de functionaliteit voor alle gebruikers beschikbaar zijn, al wordt het tot dusver niet verplicht.
Om een compleet beeld te schetsen van hoe groot de voetafdruk van een Rabobank-klant is, vraagt de bank om extra informatie. Zo wil de bank weten wie er vlees eet en of de huizen een beetje goed geïsoleerd zijn, meldt NOS.
De bank is overigens niet van plan om te vingerwijzen naar klanten. “We willen mensen inzicht geven in hun eigen gedrag en als ze het willen, dan kunnen ze hun gedrag aanpassen.”