Veilingvoer: Japanse Ferrari als ultieme filmfigurant
Niets is wat het lijkt
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een net-niet-Ferrari die Hollywoodproducties zonder grote risico’s een stukje duurder doet voorkomen.
Grote filmproducties kunnen over budgetten van honderden miljoenen euro’s beschikken, maar dat wil niet zeggen dat ze ongelimiteerd met geld smijten. Als ze een extreem dure auto in de achtergrond willen plaatsen om alleen maar een bepaalde sfeer te creëren, dan kunnen ze er natuurlijk eentje tijdelijk lenen of huren, maar dat brengt wel risico’s met zich mee. Als de vierwieler beschadigd raakt op de drukke filmset kan dat toch een lelijke deuk in het budget opleveren. In het geval van zeldzame auto’s kan dat risico zelfs de reden zijn voor eigenaren om hun geliefde voertuig niet uit te lenen.
Dat maakt het bijvoorbeeld lastig om iets extreems als een Ferrari 250 GTO te regelen voor de set. De race-Ferrari uit het begin van de jaren 60 wordt gezien als één van de meest gewilde en waardevolle klassieke Ferrari ooit en de waarde van de in totaal 36 gebouwde exemplaren ligt tegenwoordig tussen de 45 en 70 miljoen dollar. Best een kostbaar speeltje om even in de achtergrond van je film te plaatsen, laat staan om de sleutels aan onervaren acteurs te geven voor een ritje voor de camera. Gelukkig zijn daar replica’s.
Een replica is natuurlijk niet the real deal, maar dat maakt voor veel mensen niet uit want voor slechts een fractie van het geld krijg je toch negentig procent van de ervaring en dat is best een goede deal. Voor filmstudio’s maakt het al helemaal niet uit of de rijervaring niet hetzelfde is, zolang het visueel maar overtuigend overkomt.
En daarmee komen we bij deze Ferrari 250 GTO die, zoals je al raadde, helemaal geen echte 250 GTO is. Het Amerikaanse McBurney pakte een Datsun 280Z en plakte daar de nagemaakte body van de Italiaanse schoonheid op. Dat betekent wel dat deze klassieker over de beeldschone lijnen van de GTO beschikt, maar onder de lange motorkap niet de bekende V12 ligt. In plaats daarvan vind je gewoon een Nissan zescilinder. Toch jammer.
Veilinghuis Mecum vertelt trots dat deze Ferrari/Datsun in verschillende grote films zoals The Italian Job, Overdrive en Ford v Ferrari te zien was en daar wordt dit verhaal een beetje twijfelachtig. In Ford v Ferrari staat inderdaad bij het bezoek aan de Ferrari-fabriek een 250 GTO in het decor en dat zou heel goed deze kunnen zijn, maar in Overdrive zit weliswaar een 250 GTO, maar die ziet er heel anders uit. Die heeft bijvoorbeeld drie gleuven achter het voorwiel zitten en deze replica heeft er slechts twee. En in The Italian Job zit helemaal geen 250 GTO…
Het kan zijn dat het veilinghuis klakkeloos de omschrijving heeft overgenomen van de dealer die de auto in 2020 ook al een keer verkocht. Het kan ook zijn dat er een goede verklaring is. Misschien zijn voor Overdrive sommige onderdelen tijdelijk vervangen. Misschien is hij wel gebruikt bij The Italian Job, maar is de scène uit de uiteindelijke montage geknipt. We weten het niet, maar verdacht is het wel. Dus mocht u een bod willen uitbrengen op zaterdag 21 mei, doe dat dan vooral vanwege de auto en niet vanwege de geschiedenis, want die is, zoals zoveel in Hollywood, mogelijk niet wat het doet voorkomen.