Veilingvoer: De rally-Porsche die de hele wereld zag
Kilometervreter op ieder terrein
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een Porsche die drie keer de wereld rond ging in de zwaarst mogelijke rally's.
Rally is al een vrij extreme sport, maar combineer het met endurance racen en het wordt helemaal een intense uitputtingsslag. Eén van de meest bizarre wedstrijden ooit was de London–Sydney Marathon, die inderdaad van London naar Sydney loopt. In dertig stages legden de rijders zo'n 30.000 kilometer af: ruim anderhalve maand puur afzien. Vaak op asfalt, maar ook regelmatig op onverharde wegen, zandvlaktes en andere onvriendelijke ondergronden.
In 1968 werd de eerste editie verreden en in 1977 deed deze Porsche mee aan de tweede editie. De startgrid met 69 deelnemers zag een brede keuze aan voertuigen: Citroën CX'en, Range Rovers en zelfs een Mini Moke. Deze 1976 Porsche 911 Carrera was speciaal voor deze race gebouwd en was het strijdwapen van de Polen Sobislav Zasada en Wojciecj Schramm. Zij gingen hard en lagen tussen Iran en Singapore zelfs aan de leiding. Helaas verloren ze een paar uur nadat ze kwamen vast te zitten in Australisch zand, waardoor ze uiteindelijk naar een dertiende plaats in het eindklassement kelderden. Teleurstellend, al is bij dergelijke slopende marathons het kunnen finishen al een hele overwinning.
Na de aankomst in Sydney kocht Porsche Australië de 911 terug van de Polen, waarna de racer werd ingezet in de Australian Rally Championship. Dat wil niet zeggen dat deze kilometervreter klaar was met bizar lange afstanden, want een jaar later deed de auto mee aan de Repco Reliability Trial, een monsterlijke rally van 18.616 kilometer door Australië. De Porsche reed iedere meter en eindigde op een zevende plek. Aan het einde van de wedstrijd had de auto 57.450 competitiekilometers op de teller staan, meer dan welke race-Porsche dan ook.
De Carrera was inmiddels een paar jaar oud en minder competitief ten opzichte van het nieuwe spul, waardoor de auto minder vaak werd ingezet. Hier en daar was er wel een kleine wedstrijd, maar de echte monsterritten leken achter de rug. Dat was totdat de racer oud genoeg was om mee te doen aan historische races waar de ervaring vaak belangrijker is dan het eindresultaat. Daarmee keerde niet alleen de actie op het onverharde terug, maar was het ook tijd voor nieuwe uitputtingsritten. Na de toevoeging van enkele veiligheidsupdates, zoals een brandstoftank die minder snel openscheurt bij een crash, stond deze 911 in 2004 wederom aan de start van de London–Sydney Marathon, al was de afstand deze keer "slechts" 15.000 kilometer. De Porsche behaalde wederom de finish en werd zestiende overall. Een jaar later was het tijd voor iets nieuws en knalde deze 911 ruim 4.000 kilometer door Kenia en Tanzania in de 2005 Safari, één van de zwaarste rally's ter wereld. De auto finishte zevende in het algemeen klassement, maar was zo'n iconische deelnemer dat hij prominent te zien was op het promotiemateriaal van de volgende editie.
Nu is de racer op zoek naar een nieuwe avonturier. Een nieuwe eigenaar die hem naar de meest extreme uithoeken van de wereld brengt, want dat is exact waar de 911 voor gemaakt is. Veilinghuis Bonhams verwacht op 10 april tussen de 200.000 en 300.000 Britse pond (240.000 - 360.000 euro) te krijgen voor deze rallykoning. Verwacht voor dat geld geen perfecte auto, want duizenden kilometers op onverharde wegen laten nu eenmaal hun sporen na, maar wel een Porsche met een indrukwekkende geschiedenis waarmee de wereld aan je voeten ligt. Nu al benieuwd waar het volgende avontuur hem brengt.