Veilingvoer: De persoonlijke collectie van een F1-legende
Historische racers van een snor
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week historische racewagens uit de persoonlijke collectie van F1-legende Nigel Mansell.
Als je een Formule 1-seizoen rijdt met zowel Ayrton Senna als Michael Schumacher en je komt dan toch als wereldkampioen uit de bus, dan ben je een hele grote. Ja, Nigel Mansell had in 1992 de beste auto, maar de Brit beschikte ook over talent tot in de puntjes van zijn snorharen. Dat bewees hij wel door in 1993, nadat hij door onenigheid tijdelijk de F1 verliet, ook het IndyCar-kampioenschap te winnen.
Hoewel Mansell twee seizoenen bij het grote Ferrari reed, behaalde hij zijn grootste successen bij Williams dat destijds nog een echt topteam was. Het bleef weliswaar bij één wereldtitel, maar daarnaast behaalde hij ook drie keer een tweede plaats in het kampioenschap, 31 raceoverwinningen en 59 podiumplekken. Bepaald geen eendagsvlieg dus.
Zoals iedereen wel eens een souveniertje meeneemt van het werk, verzamelde ook Mansell in de loop van de tijd enkele aandenkens. In zijn geval gaat het alleen om iets meer dan een pen, een keycord en een kaart van de oud-collega's. Nee, de nu 68-jarige Mansell besloot zijn garage eens uit te ruimen en kwam daar onder meer een Ferrari 640 racer uit 1989 en een Williams FW14 uit 1991 tegen. F1-wagens waar hij zelf in racete en zelfs wedstrijden in won.
Blijkbaar was het tijd voor een grote opruiming, want Mansell laat deze historische racers nu veilen. De Williams is verreweg de meest succesvolle van de twee. In dit exemplaar, chassis FW14-5, won 'The Lion' in 1991 liefst vijf wedstrijden, waaronder zijn thuisrace en werd hij twee keer tweede. Een belangrijke historische racer dus en dat komt ook terug in de prijs, want veilinghuis RM Sotheby's verwacht tussen de 1,5 en 3 miljoen euro te vangen voor de Williams.
De Ferrari 640, chassis 109, is ook een meervoudig Grand Prix-winnaar. Mansell stuurde het steigerende paard met zijn schreeuwende 3,5 liter V-12 naar de zege in de wedstrijden van Brazilië en Hongarije. Daarnaast staat er een tweede plaats in Groot-Brittannië en een derde plek in Duitsland op het cv van deze racer. Iets minder succesvol dan de eerder genoemde Williams dus, maar volgens de opgegeven verwachte prijs wel een stuk duurder. RM verwacht tussen de 2,5 en 5 miljoen euro te krijgen voor deze rode racer en dat heeft natuurlijk alles te maken met dat logo op de neus. Ferrari's zijn een klasse apart op de verzamelaarsmarkt en doordat de wereld meer Ferrari- dan Williams-verzamelaars kent, zal de interesse voor de Italiaan waarschijnlijk hoger zijn. Voor de meer neutrale liefhebber maakt het minder uit en zijn dit twee even unieke racelegendes van een kaliber dat je normaal alleen in musea tegenkomt. Dan vraag je je toch af wat er voor speciale dingen nog achterblijven in die garage van Mansell.