Aston Martin propt voor laatste keer dikke V12 in de Vantage
Nou ja, dat claimen ze nu
Nu de hybride/elektrische mobiliteitstoekomst daadwerkelijk is gearriveerd ontkomt ook Aston Martin er niet meer aan om richting een groenere toekomst te werken. Maar voordat ze echt die weg inslaan lepelen ze nog eenmaal hun grootste benzineslurper in hun kleinste model. Dit is de nieuwe, en laatste, editie van de Aston Martin V12 Vantage.
Het was passen en meten, maar het is de Britten gelukt om de 5,2 liter V12 in het vooronder van de Vantage te proppen. Dit betekent dat de relatief compacte sportauto nu 700 pk en 753 Nm aan boord heeft en dat is goed voor indrukwekkende prestaties. De forse twaalfcilinder brengt uiteraard wat extra gewicht met zich mee, maar de kracht/gewichts-verhouding ligt op een nette 390 pk per 1.000 kilo en dat is twintig procent krachtiger dan de V8-variant. De sprint van stilstand naar 97 km/u (60 mijl per uur, het blijven Britten) duurt hierdoor slechts 3,4 seconden en de topsnelheid ligt op 322 km/u (200 mijl/u).
Het uiterlijk van deze krachtpatser valt op door een grote spoiler op de kont en een enorme gleuf over de volle breedte van de motorkap om de hardwerkende V12 te koelen. Daaronder vinden we aan de voorkant een grote lip aan de bumper die voor extra downforce moet zorgen. Verder is de spoorbreedte van de V12 Vantage met 40 mm toegenomen ten opzichte van zijn tamme broertje, wat tot meer stabiliteit in de bochten moet leiden.
Mocht dit allemaal erg goed in de oren klinken, dan hebben we slechts nieuws voor je. Aston bouwt slechts 333 exemplaren van deze extreme V12 Vantage en die zijn, je raadt het al, allemaal al verkocht voordat het model überhaupt werd onthuld aan het publiek. Dat is dan wel weer goed voor je portemonnee, want in Groot-Brittannië kost de extra sterke Vantage 265.000 pond (315.000 euro) en dat is bijna het dubbele van een standaard V8. Aangezien dat model in Nederland meer dan 200.000 euro kost, is de kans groot dat de prijs van de V12 hier richting de 400.000 euro kruipt.