Veilingvoer: Excentrieke deuren op wielen
Eén deur, talloze mogelijkheden
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week uitzonderlijke deuren op wielen.
Aangezien social media om onduidelijke redenen bevangen was door de vraag of er meer deuren of meer wielen in de wereld zijn, kijken we deze week eens naar ongebruikelijke deuren op wielen. Want zelfs voor iets simpels als een deur vonden de fabrikanten in de loop van de jaren meerdere keren het wiel uit. Soms om praktische redenen, maar meestal in een poging om op te vallen. Want waarom zo'n saaie deur gebruiken die zijdelings opent, als het ook mogelijk is om omhoog of voorwaarts te zwaaien of zelfs het portier te laten verdwijnen in de auto? Het leven is te kort voor saaie deuren!
Lambo
De bekendste leverancier van ongebruikelijke deuren is uiteraard Lamborghini. Sinds de Countach zijn vrijwel alle V12-modellen van het merk voorzien van de kenmerkende scissor doors die naar boven en voren openen. Dat deze stijl portieren ook wel bekend staat als Lamborghini Doors zegt genoeg over de manier waarop de Italianen dit design zichzelf eigen hebben gemaakt. Enkele uitstekende voorbeelden zien we op deze Lamborghini Diablo VT Roadster en deze modernere Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster.
Up!
Andere iconische deuren zijn de Gullwing-doors die naar boven openen. Vernoemd naar de iconische Mercedes 300SL Gullwing (dit is helaas een replica) die deze stijl bij het grote publiek introduceerde, maar dat betekent niet dat we dit mechanisme uitsluitend op Mercedessen tegenkomen. Misschien nog wel bekender zijn de Gullwing-deuren op de DeLorean DMC-12 die de wereld veroverde als tijdmachine in de Back to the Future-films. Ook bij het maken van die filmhits wisten ze het al: normale deuren zijn maar saai.
Verdwijntruc
Maar het kan natuurlijk altijd nog opvallender. De Kaiser-Darrin Roadster veroverde weliswaar geen belangrijke plek in de autogeschiedenis, maar aan de portieren heeft het niet gelegen. In plaats van zijdelings of opwaarts te openen, verdwenen deze deuren in de auto. Ze schuiven simpelweg naar voren in de panelen van de tweezits sportwagen. Handig, want je hoeft nooit meer bang te zijn dat je het voertuig naast je raakt bij het openen van de deuren en kan dus ook in de smalste parkeerplekjes comfortabel uitstappen. Niet slecht voor een model uit 1954. De Roadster werd helaas om een reeks aan redenen geen succes en uiteindelijk bouwde de Amerikaanse fabrikant slechts 435 exemplaren. Eentje daarvan komt onder de hamer tijdens RM Sotheby's veiling op 25 en 26 maart in Fort Lauderdale. Een verwachte prijs geeft het veilinghuis nog niet op, maar reken op een bedrag tussen de 100.000 tot 150.000 dollar voor de klassieke cabriolet. Prijzig, maar voor dat geld open je wel de deur naar iets bijzonders.