Ongehoord Nederland dient klacht in tegen Ombudsman NPO
Ongehoord!
De nieuwe publieke omroep Ongehoord Nederland (ON) zet de tegenaanval in bij de Ombudsman van de NPO, Margo Smit. De omroep dient een klacht over haar in bij de Raad van Bestuur van de NPO en het College van Omroepen, omdat Smit zich onprofessioneel zou hebben opgesteld.
Het conflict tussen de twee startte vorige week nadat na afloop van de eerste uitzendingen van de actualiteitenshow Ongehoord Nieuws klachten binnenkwamen bij de Ombudsman. De klagers stoorden zich aan 'onjuiste inhoud, desinformatie en gebrek aan onpartijdigheid'. Afgelopen dinsdag meldde Smit dat als gevolg van de klachten een onderzoek wordt ingesteld naar de omroep.
Onprofessioneel
Dat viel blijkbaar niet goed bij de Ongehoorden, want die dienen nu op hun beurt een klacht in over Smit die zich onprofessioneel zou hebben gedragen. ON-directeur Arnold Karskens vindt het niet kunnen dat Smit in de media melding maakte van klachten die over zijn omroep zijn binnengekomen zonder hem daar eerst zelf van op de hoogte te stellen.
Smit claimt juist dat ze niet zelf naar buiten trad met de klachten, maar er door de media naar gevraagd werd. "Ik werd gevraagd en de ombudsman dient dan transparant te zijn", stelt ze in een reactie op vragen van het AD. Ze meldt verder dat ze de klacht van ON voor kennisgeving aanneemt.