Veilingvoer: Peugeot dieseltje voor hypercargeld
Supersnelle Fransoos
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een miljoenen kostend dieseltje van Peugeot.
Het mag duidelijk zijn dat het hier niet om een afgetrapt 206’je van een oud omaatje gaat. Nee, dit is een Peugeot uit de tijd dat het merk meedeed in misschien wel de belangrijkste race in de autosport, zeker voor een Frans merk: de 24 Uur van Le Mans.
Aangemoedigd door de nieuwe reglementen die diesel-aandrijving mogelijk maakten, een technologie waarover Peugeot veel kennis bezat, besloten de Fransen in 2007 terug te keren in de World Endurance Series (WEC) en de 24 Uur van Le Mans. Hun strijdwapen: de Peugeot 908 met een 5,5 liter twinturbo V12 dieselmotor.
De racer was direct competitief in het kampioenschap, maar moest zowel in 2007 als in 2008 zijn meerdere erkennen in Audi tijdens de beroemde 24 uur. In 2009 viel eindelijk alles op zijn plaats en behaalde Peugeot het ultieme doel van dit kostbare raceavontuur. Op zondagmiddag 15:00 uur kwamen de Peugeots als eerste en tweede over de finish en won een Frans merk de prestigieuze Franse race. Iets dat sindsdien niet meer is voorgekomen. Hoewel het succes van de 908 het volgende jaar voortduurde met verschillende raceoverwinningen en de topplek in het kampioenschap, vielen alle vier de Peugeots tijdens Le Mans uit.
Om het Le Mans-succes in 2011 nogmaals te verwezenlijken verscheen dat jaar een nieuwe versie van de 908 aan de start: slanker, aerodynamische en nu voorzien van een 3,7 liter V8 diesel. Het was een monster en Peugeot won zes van zeven races in het kampioenschap. Die ene race die ze niet wonnen dat jaar? Je raadt het al: Le Mans. Na 24 uur keihard racen kwamen de Fransen op slechts 14 seconden achter de Audi over de finish.
Het was de druppel voor Peugeot die besloot dat 2011 hun laatste seizoen in het WEC zou worden. Om het avontuur succesvol af te sluiten zette het merk twee nieuwe 908’s (908-07 en 908-08) in voor de laatste race: de zes uur van Zhuhai. Met Sébastien Bourdais en Anthony Davidson achter het stuur won 908-07 die race en die auto wordt nu geveild. Het is zeldzaam dat een relatief moderne prototyperacer op de markt verschijnt en zeker voor een gerenomeerd merk als Peugeot. Dat de auto slechts aan één race deelnam en die ook won maakt het extra bijzonder. En dan hangt natuurlijk ook een uitzonderlijk prijskaartje aan, want veilinghuis Artcurial verwacht tussen de 1,8 en 2,4 miljoen euro te vangen voor deze racer. Best pittig voor een bijna elf jaar oud dieseltje.