Veilingvoer: De Mercedes van de beste F1-coureur ooit
En nee, het gaat niet over Hamilton
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week een Mercedes van de F1-coureur die volgens experts de beste ooit was, ondanks dat hij "maar" vijf keer wereldkampioen werd.
Ja, we weten het. Michael Schumacher en Lewis Hamilton hebben allebei zeven wereldtitels en zijn daarmee op papier succesvoller, maar enkele analytici berekenden dat deze twee recente racehelden toch hun meerdere moeten erkennen in de absoute koning: Juan Manuel Fangio. De Argentijn won vijf titels, waarvan vier achter elkaar en deed dat rijdend voor Maserati, Alfa Romeo, Ferrari en Mercedes. Het lag dus duidelijk niet aan het hebben van een dominante auto. Van de 52 races waaraan hij deelnam (seizoen waren aanzienlijk korter destijds) won hij er 24. Dat is 46,15 procent, een record dat nog immer staat.
Dat hij het überhaupt tot zijn pensioen in 1958 haalde is een klein wonder, want dit was een tijd dat de sport nog letterlijk levensgevaarlijk was en veel coureurs in het harnas stierven. Niet alleen in de Formule 1, maar ook bijvoorbeeld in de 24 Uur van Le Mans waar Fangio in 1955 getuige was van de dodelijkste crash in de geschiedenis van de autosport. Ook buiten de baan bleef het riskant, want begin 1958 werd Fangio voorafgaand aan de Cubaanse Grand Prix ontvoerd door rebellen van Fidel Castro. Die hoopten door de kampioen te kidnappen het schrappen van de race te forceren en president Batista in een kwaad daglicht te zetten. De race ging wel door en Fangio volgde de wedstrijd via de radio in het huis van zijn ontvoerders. Na 29 uur werd hij ongedeerd vrijgelaten.
Met al die risico's is het logisch dat je na een paar jaar een punt achter je carrière zet en niet voor de zesde, zevende en achtste titel gaat. Als cadeautje voor zijn pensionering kreeg El Maestro van Mercedes deze 300 SL Roadster. Dit is misschien wel het mooiste model uit Mercedes' rijke historie en in het lichtblauw (een verwijzing naar de Argentijnse vlag) is het helemaal een eyecatcher.
Het interieur is het beste te omschrijven als 'intensief gebruikt'. De inmiddels 64 jaar oude Mercedes is uiteraard nooit gerestaureerd, want de aantrekkingskracht van deze auto zit hem in het feit dat Fangio op deze stoelen zat, zijn hand op deze versnellingspook legde en met zijn knie langs het leer schuurde terwijl hij het gas intrapte. Dat maakt dat auto uniek voor verzamelaars en dat is waarschijnlijk de reden dat de veiling met gesloten biedingen hoge bedragen gaat zien. Het gaat hier niet langer om de auto, maar om de geschiedenis en de vooral om de vorige eigenaar.
Hoeveel de 300SL oplevert zullen we nooit weten, want dat maakt RM Sotheby's niet bekend, maar het zal ongetwijfeld in de miljoenen lopen. Mocht je niet zoveel waarde hechten aan bekende billen die het leer beroerden, dan ben je beter af met een "gewone" 300SL die meestal tussen de 1 en 1,3 miljoen euro van hand wisselen. Dan mis je de geschiedenis, maar heb je tenminste wel een fatsoenlijk interieur.