Veilingvoer: Bizarre V16 supercar met een vleugje disco
Unieke Lamborghini op steroïden
Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week het resultaat van een unieke samenwerking tussen een Italiaanse supercarbouwer en de vader van de disco.
Laten we eventuele verwarring maar meteen wegnemen: dit is geen Lamborghini. Maar deze Cizeta-Moroder V16T is wel wat je krijgt als Lamborghini's testrijder en technisch specialist Claudio Zampolli voor zichzelf begint met een groep ex-Lamborghini medewerkers en het ontwerp overlaat aan Marcelo Gandini (die ook de Lambo Miura en Countach tekende en dit ontwerp eigenlijk in gedachte had voor de Diablo). Dan krijg je dus iets dat verdacht veel op een Lambo lijkt, maar dan net iets extremer om op te vallen.
Eind jaren 80 was er namelijk genoeg keus voor Wall Street-jongens die hun geld wilden uitgeven aan een flashy sportauto. Ferrari had de Testarossa (of F40 als de bonus echt meezat), Lambo de Countach en Porsche de 959. Extremer was dus een vereiste om op te vallen in deze overvolle markt. Zampolli dacht typisch Amerikaans meteen aan een grotere motor. V8, V10 of V12? Dat is voor mietjes, want de ambitieuze Zampolli ging voor een stapje groter met een V16. Weliswaar gebouwd met een enkel aluminium blok, maar wel gebaseerd op een Lambo V8, waardoor hij veel onderdelen kon lenen. Het resultaat was een 6,0 liter krachtpatser met bijna 550 pk. Best pittig voor die tijd.
Disco-injectie
Om dit ambitieuze project te financieren ging Zampolli een samenwerking aan met muziekproducent, componist en autoliefhebber Giorgio Moroder. Hij staat bekend als 'de vader van de disco', was als producer verantwoordelijk voor het succes van Donna Summer en creëerde de soundtrack voor onder meer Scarface en Flashdance. Als belangrijke investeerder verscheen hij in de naam van het bedrijf, waardoor de sportauto in december van 1988 onthuld werd als Cizeta-Moroder V16T. De onthulling werd gepresenteerd door Jay Leno en Moroder componeerde zelfs een apart nummer voor de gelegenheid. De heren waren ambitieus en iedereen mocht het weten.
Ruzie in het huis
De feeststemming verdween na de presentatie echter al snel. Voordat de productie van start ging kregen Zampolli en Moroder mot en besloot de discokoning uit het project te stappen. De allereerste auto, chassis 001, die de bewuste avond in Los Angeles werd gepresenteerd en daarna in Genève op de autoshow stond, hield hij. Zampolli ging verder, maar veranderde de naam van de auto in Cizeta V16T, wat dit witte exemplaar de enige Cizeta-Moroder ter wereld maakt, inclusief bijbehorende logo's en badges. Niet dat de de Cizeta zo'n massaproduct werd, want het bedrijf flopte en uiteindelijk verschenen er minder dan twintig V16T's.
Voor liefhebbers die op zoek zijn naar iets unieks is dit dus een buitenkansje, want in vergelijking met deze auto is zelfs een Bugatti Veyron (300 stuks) wat gewoontjes. Dit prototype is volledig gerestaureerd en klaar om de spotlight te pakken in iedere garage vol supercars. Het mag duidelijk zijn dat een riante bankrekening een vereiste is voor de volgende eigenaar, want veilinghuis RM Sotheby's verwacht tussen de 800.000 en 1.050.000 euro te vangen voor de V16T. Of dat gaat lukken zien we op 27 januari als deze witte snelheidsduivel in Arizona wordt geveild.