Rimac neemt Bugatti over

Nieuws uit de wereld van onbetaalbare vierwielers
De kleine Kroatische autofabrikant Rimac gaat samen met het luxemerk Bugatti op in een joint-venture, waarvan Rimac 55 procent van de aandelen krijgt. De overige aandelen komen in handen van Porsche. Rimac is gespecialiseerd in elektrische aandrijflijnen en deze samenvoeging zet de deur op een kier voor de eerste elektrische Bugatti.
Rimac flirtte al eerder met de Volkswagen Group (waar Bugatti onderdeel van was) en Porsche (ook onderdeel van Volkswagen Group) nam eerder al een aandeel van 24 procent in de ontwikkelaar van krachtige elektrische aandrijflijnen. Nu is besloten om een nieuwe stap in de samenwerking te zetten met een joint-venture, waarvoor de Volkswagen Group Bugatti uit handen geeft. Het nieuwe bedrijf krijgt de weinig creatieve naam Bugatti-Rimac en het hoofdkantoor komt in Zagreb te staan. De Bugatti-fabriek in het Franse Molsheim blijft behouden.
Rimac
Rimac produceerde tot nu toe de Concept One (die Richard Hammond crashte) en de Concept Two. Beide modellen zijn volledig elektrisch en tot nu zijn slechts een handvol auto's gebouwd. Het bedrijf draait dan ook niet op de winst van deze modellen, maar op de verkoop van de onderliggende techniek aan andere autofabrikanten. Zo bouwt het onder meer het batterijenpakket voor de Koeningsegg Regera. Deze rol als onderdelenleverancier valt na de samenvoeging niet onder de joint-venture en blijft een aparte onderneming.
Bugatti
Het Franse Bugatti bouwt hypercars voor de allerrijksten op deze aardbol. Met de Veyron shockeerde Bugatti de wereld door een productieauto te leveren waarvan de topsnelheid boven de 400 km/u lag. Ondertussen is deze machine vervangen door de Bugatti Chiron met 1.500 pk. Een speciale versie daarvan kan zelfs harder dan 300 mijl per uur (482 km/u), maar de productie van dat speeltje is nog niet begonnen.