Consumentenbond opent aanval op TikTok
Veel te weinig regeltjes!
De hele jeugd gaat los op TikTok en daarom vindt de Consumentenbond dat er moet worden ingegrepen. Samen met zeventien andere Europese consumentenorganisaties heeft de bond een klacht ingediend tegen de app, omdat het platform zijn gebruikers misleidt, het onduidelijke en oneerlijke voorwaarden hanteert en het kinderen onvoldoende beschermt tegen advertenties en ongepaste inhoud.
De organisaties zijn onder meer niet te spreken over de voorwaarde die TikTok het recht geeft om zonder vergoeding video’s van gebruikers te hergebruiken, te verspreiden en te reproduceren. De Consumentenbond richt zich echter het meest op de bescherming van kinderen. "TikTok houdt er veel te weinig rekening mee dat zijn doelgroep voornamelijk uit kinderen bestaat", vindt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Het gebruikt kinderen schaamteloos als billboards en het laat na video’s af te schermen die ongeschikt zijn voor deze jonge doelgroep."
Privacy
Ook de privacy is volgens de bondniet lekker geregeld op de app. "TikTok is niet duidelijk over welke gegevens het precies verzamelt en op welke manier het deze verwerkt. En de voorwaarden zijn al helemaal niet op zo’n manier geschreven dat een kind ze kan begrijpen. Terwijl dat voor deze jonge en daardoor kwetsbare doelgroep nou juist zo belangrijk is."
De klagende bonden willen dat de toezichthouders ingrijpen en TikTok op het matje roepen.