Autobouwer Spyker voor de zoveelste keer failliet
Het bedrijf zou een aantal maanden terug herrijzen uit de as met miljoenen van Russische investeerders
De Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker NV is vandaag kopje onder gegaan. Het gaat om het bedrijfsonderdeel dat afgelopen zomer nog met veel vuurwerk aankondigde dat zij de markt zouden veroveren met een nieuwe lijn baanbrekende bolides. Toch lijkt Spyker-baas Victor Muller voor alsnog niet de Elon Musk van Nederland te worden, meldt RTL Z.
Gaat het ooit zo gerenommeerde automerk nu als een nachtkaars uit? Niet als het aan Muller ligt die aan RTLZ vertelde dat een deel van de activiteiten naar Groot-Brittannië is overgedragen waardoor hij een nieuwe fenixwederopstanding niet uitsluit. Muller ging afgelopen zomer in zee met investeerders uit Rusland die tientallen miljoenen in zijn bedrijf zouden willen investeren. Over de brug kwamen ze echter nooit.
Omdat de schulden bleven toenemen, Muller niet over de brug kwam met geld en het geduld van de curator op was, werd nu opnieuw een faillissement aangevraagd waardoor de faillissehattrick een feit is. De ondernemer zag onlangs ook al twee andere bedrijfsonderdelen op de fles gaan, Spyker Events en Spyker Services.
Spykers op laag water
Het is niet de eerste keer dat het Nederlandse automerk zich in de financiële nesten werkt. In 2007 onder een eerdere CEO ging het bedrijf voor miljoenen het schip in bij een veel te ambitieus en peperduur F1-team. Dit team rijdt overigens nog altijd op de GP's maar dan onder de banier van hun nieuwe eigenaar Racing Point, de opvolger van Force India.
In 2009 wilde topman Muller het noodlijdende Zweedse automerk Saab overnemen om het uit de as te laten herrijzen. Twee jaar later ging Saab alsnog failliet met een restschuld van 1 miljard. Dit kostbare debacle zou veroorzaakt zijn door de vorige eigenaar General Motors die een schadeclaim van 3 miljard op de deurmat kregen. Deze miljardenclaim werd echter door meerdere rechters linea recta richting de papierbak verwezen.
Voor ieder gat een Spyker
Omdat ze hierdoor in acute geldnood kwamen, ging Spyker in 2014 opnieuw failliet dat een jaar later in een hoger beroep juist weer werd teruggedraaid waardoor er toch nog ruimte kwam voor een doorstart. Toch bleef het patroon dat ze meer contact hadden met schuldeisers dan met afnemers hen achtervolgen. Met het Russische geld dat vorig jaar niet kwam, wilde Spyker nieuwe automodellen ontwikkelen en een flagshipstore in Monaco openen.
Het is niet bekend wanneer Spyker opnieuw uit de as herrijst, een doorstart maakt of failliet gaat. Muller is ondanks de nieuwe zakelijke zeperd nog altijd optimistisch over de toekomst en laat zich niet uit het veld slaan.