Venetië overstroomt na falen peperdure hypermoderne waterkering
De 'superslimme' schuifdam van 6,6 miljard werd 2 maanden geleden in gebruik genomen
De gloednieuwe MOSE-dam had alle hoogwaterproblematiek van de Italiaanse stad Venetië moeten oplossen, maar dit bij de vuurdoop al direct in het water gevallen. Omdat de hypermoderne waterkering niet werkte, kreeg de zee deze week vrij spel om de stad binnen te kolken. Inmiddels staat het water op de laagstgelegen plekken zoals op het historische San Marco-plein tot anderhalve meter hoog.
De stad is vanwege zijn ligging in een rivierdelta zeer kwetsbaar voor overstromingen. Venetië kampte in de voorbije jaren meermaals met zeer zware overlast waarbij voor miljarden schade aan de historische gebouwen werd veroorzaakt.
Maar het had juist helemaal afgelopen moeten zijn met de zandzakken en rubberen laarzen in het straatbeeld. Sinds twee maanden is er enkele kilometers verderop een hypermoderne stormvloedkering in gebruik genomen die de historische straatjes moest beschermen. Helaas voor de Italianen bleek de software nog een kinderziekte te hebben.
Mama MOSE
Om de populaire toeristenstad tegen het wassende water te beschermen, werd in 2003 al begonnen aan het zogenaamde MOSE-project. Deze enorme mobiele waterkering werd aangelegd op de bodem van de lagune. Bij hoogwater zouden stalen platen van tientallen meters hoog automatisch omhoog moeten komen, een soort verticale variant op 'onze' Maeslandkering voor Europoort.
Al direct nadat toenmalig premier Berlusconi 17 jaar geleden het project feestelijk aftrapt begonnen de problemen. Zoals wel vaker zulke grote bouwprojecten, werd MOSE geplaagd door corruptie, enorme budgetoverschrijdingen, kinken in kabels en jarenlange vertragingen. In oktober dit jaar, 9 jaar na de oorspronkelijke opleverdatum in gebruik genomen. Het project heeft uiteindelijk 6,6 miljard euro gekost.
Koudwatervrees
Het bijzondere aan deze innovatieve vloedverdediging is dat hij automatisch in werking zou moeten treden als het waterpeil drie meter hoger is dan normaal. De platen zouden dan binnen een half uur op hun plek geschoven moeten worden. Om dit te meten, maakt de dam gebruik van meteorologische gegevens.
Dit ging dinsdag helemaal mis. Omdat het weerbericht slechts 1,2 meter stijging voorspeelde, vond MOSE het niet nodig om de platen omhoog te laten komen. Toch was het waterpeil in werkelijkheid hoger waardoor de stad in de voorbije dagen alsnog onderwater liep. Op sommige plekken kwam het water bijna anderhalve meter hoog.
"We moeten de richtlijnen en voorwaarden in de controlepost opnieuw evalueren," vertelt burgemeester Luigo Brugnaro van Venetië in een reactie. Er waren geen Nederlandse bouwkundigen of ingenieurs bij de ontwikkeling van de MOSE-dam betrokken.