Negen personen klagen bijna 17.000 keer over Schiphol
En dat in de rustige coronatijd
Ondanks dat de coronacrisis het vliegverkeer dit jaar bijna volledig stil legde, bleven de klachten over lawaai van Schiphol het afgelopen jaar massaal binnenstromen. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) draaide op volle toeren, al kwam dat vooral dankzij een klein groepje enthousiaste klagers.
Negen inwoners van Nederhorst den Berg waren tussen 1 november 2019 en 31 oktober 2020 verantwoordelijk voor 16.764 van de klachten over de luchthaven, zo meldt NH Nieuws. Dat zijn ruim 1.800 klachten per persoon en ongeveer vijf klachten per persoon per dag. Iedere dag weer.
In Oterleek bleken ook twee inwoners elk ruim duizend meldingen op hun naam te hebben staan. Deze fanatieke klagers schieten zichzelf wel in hun voet, want bij meer dan vijfhonderd klachten, wordt de klager gezien als veelmelder en worden hun meldingen worden niet opgeteld bij het totaal aantal klachten dat jaarlijks bekend wordt gemaakt.
747
Uiteindelijk telde BAS (met uitzondering van de veelmelders) 7.350 klagers. Het jaar ervoor waren dat 12.199 klagers. De grootste bron van frustratie blijkt de Boeing 747-400. Hoewel de passagiersversie daarvan inmiddels zijn laatste vlucht heeft gemaakt bij de KLM, blijft het toestel nog wel in gebruik als vrachtvliegtuig. De klachtlijn blijft voorlopig dus nog druk.