Leidse school neemt afstand van opdracht over islam en geweld
De school betreurt het als leerlingen zich door de opdracht gekwetst voelen
Het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden neemt afstand van enkele vragen in een schrijfopdracht die leerlingen uit 3 vwo moesten maken bij het vak godsdienst. Dat valt te lezen in een verklaring op de website van de school. In de opdracht stonden vragen als "hoe komt het dat mensen geloven in een godsdienst die zoveel geweld voortbrengt?” en "waarom zijn er zoveel moslimterroristen?” Hierop verliet een islamitische leerling ontsteld het lokaal.
Een foto van de opdracht verscheen vrijdag op sociale media. Deze werd als snel van kritiek voorzien. Politieke partij Denk noemde de opdracht in een Instagram-post 'islamofoob.' Het bijschrift van de post luidde: "Wanneer je Wilders als invaldocent hebt..."
Niet de bedoeling
De Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL) zegt tegen de NOS dat de opdracht door één docent is gemaakt. Het was de eerste keer dat de opdracht gemaakt moest worden. Voorzitter Frits Hoekstra noemt de opdracht daarnaast "intellectueel en moreel niet erg sterk."
Ron Onderwater, directeur van de school, schrijft in de verklaring verder dat het niet de bedoeling is geweest om mensen te kwetsen. "Wij hebben respect voor elkaar, ongeacht afkomst, geloof of geaardheid en betreuren het als mensen zich door deze opdracht gekwetst voelen." Deze verklaring telt twee keer mee voor het inspectierapport.