Nederlanders vaker zin in een andere auto
![](https://image.nncdn.nl/image/5cb5a03e6c_de7ca96f-4ffb-4246-b45f-3023c59dcb7c_acabf099-dadd-448b-a4a5-e420eea345b9.jpg?rect=0%2C146%2C1280%2C720&w=-1&s=ea48d256e7657ed653bfdbbce7f18ad6)
Ov-vrees drijft de vraag naar tweedehandsjes op
Steeds meer Nederlanders hebben de intentie om een auto te kopen (64%) in vergelijking met mei (56%) en juni (60%) dit jaar. Ook geven Nederlanders aan minder ongerust te zijn als het aankomt op het kopen (16%) of verkopen (17%) van een voertuig en vinden zij autobezit ten tijde van de coronacrisis nog steeds erg belangrijk (60%). Dit terwijl de vraag naar nieuwe voertuigen juist afneemt.
Dat zijn enkele bevindingen van tweedehands-portaal AutoScout24. Een deel van de oplaaiende kooplust wordt verklaard door ov-vrees: hoewel die met 60% lager is dan in juni, toen 70% aangaf het openbaar vervoer te vermijden, is Nederland momenteel eerder geneigd om in de auto te stappen, dan in een bus of trein.
Geen huwelijksplannen bij een kwart
Uitstel van aanschaf vanwege de pandemie is slechts bij een vijfde van de consumenten een afweging, een kwart van de 490 ondervraagde mensen wil zich, in de woorden van Autoscout "niet voor een langere periode binden aan een voertuig." Niet iedere auto is een trouwauto, men houdt liever de opties open.
Desalniettemin: volgens Autoscout "blijft de vraag naar gebruikte auto’s toenemen, terwijl het aanbod dit niet kan bijbenen." In commerciële zin geeft het bedrijf aan"meer leads dan ooit" richting autobedrijven te hebben gestuurd. Opvallend is dat het op afstand kopen van een auto aan populariteit wint: ongezien online een tweedehandsje bestellen zonder fysieke aanraking of proefrit wordt steeds meer mensen als een optioneel alternatief bekeken.
Meer details van het onderzoek zijn hier te vinden.