Amsterdam niet langer stad van seks en drugs

Als het aan het Amsterdamse bedrijfsleven ligt
Stad van.. ja van wat dan?
Het Amsterdamse bedrijfsleven heeft opgeroepen tot een imagoverandering van Amsterdam. Vandaag werden in een persbericht tien speerpunten gepresenteerd voor de ontwikkeling van een 'duurzame bezoekerseconomie'.
De ondernemers verlangen van de Gemeente dat 'kwaliteitstoerisme gestimuleerd wordt', bijvoorbeeld door congressen en de zakelijke markt meer te verwelkomen. Dat zou een stuk winstgevender zijn dan stronken seks- en drugstoeristen die lallend 020 onveilig maken. Ook verlangt het collectief dat er iets wordt gedaan aan de openlijke raamprostitutie op de wallen, en ziet het graag dat (soft)drugs minder toegankelijk worden voor toeristen.
Het verenigde Amsterdamse bedrijfsleven sluit zich daarmee aan bij boze binnenstadbewoners en linkse partijen, die dit al langer roepen.
Het is de vraag of een dergelijke imagoverandering te bewerkstelligen is. Dat een verandering in vertiersmogelijkheden niet altijd doordringt bij toeristen, wordt nog jaarlijks bewezen door toeristen die nog denken Koninginnedag te kunnen vieren op 30 april.
Tien speerpunten
De tien speerpunten zijn de volgende:
1. Maak het behoud van werkgelegenheid en spoedig herstel van de bezoekerseconomie tot doelstelling van beleid.
2. Voer het “zes-puntenplan ondermijning” versneld uit
3. Verbied vakantieverhuur van woningen in de gehele stad
4. Wijzig coffeeshop- en raamprostitutiebeleid ingrijpend en zo snel mogelijk
5. Neem initiatieven buiten het centrum voor spreiding van bezoekersdruk
6. Zet in op kwaliteitstoerisme en investeer in campagnes gericht op het kwaliteitstoerisme
7. Verwelkom en omarm congressen en de zakelijke markt
8. Zorg voor voldoende en effectieve handhaving en vergun ruimhartig
9. Stel lastenverhoging voor ondernemers uit
10. Stimuleer de verbinding tussen ondernemers en bewoners