Deze supercar zuigt en dat maakt hem zo goed
2,6 miljoen euro voor auto met ingebouwde ventilator
De multimiljonairs en miljardairs van deze wereld hebben weer een nieuw speeltje voor op hun verlanglijstje. De Gordon Murray Automotive T.50 is een lichtgewicht hypercar met een bizar prijskaartje, uitzonderlijke prestaties en bijzondere techniek. Een belangrijk detail daarbij is de ventilator die de auto aan de grond zuigt.
Gordon Murray, niet te verwarren met de eveneens zuigende zanger, staat in de autowereld vooral bekend als ontwerper van de McLaren F1, de legendarische supercar uit de jaren 90 die lange tijd de titel van snelste productieauto in handen had en ook nog een Le Mans-overwinning op zijn naam wist te schrijven. De zeldzame McLarens zijn tegenwoordig miljoenen euro's waard, dus als de ontwerper daarvan met een nieuwe auto komt, spitsen autofreaks hun oren. Deze keer werkt Murray echter niet meer voor McLaren, maar voor zijn eigen merk.
Moderne interpretatie
De nieuwe T.50 is een moderne versie van de F1. Het is eveneens een lichtgewicht (986 kilo) supercar met een atmosferische V12 (663 pk en 467 Nm) en drie zitplaatsen. De bestuurder zit in het midden en de passagiers aan beide zijden. Maar dat wil niet zeggen dat de auto niet met zijn tijd meegaat. Dat blijkt onder meer uit een geavanceerd aerodynamisch pakket met een ventilator
Ventilator
De opvallende ventilator aan de achterzijde van de auto heeft een doorsnede van veertig centimeter en kan onder meer gebruikt worden om de auto aan het asfalt te zuigen. Dit levert meer grip op en daardoor knal je nog harder door de bochten. Heb je een lang recht stuk waar topsnelheid belangrijker is, dan veranderen de instellingen van de ventilator en zorgt die juist voor minder downforce en minder luchtweerstand. Hierdoor haal je nog hogere snelheden en verbruik je minder brandstof. De topsnelheid heeft Murray echter nog niet bekendgemaakt.
Duur grapje
Met een prijskaartje van 2,6 miljoen euro (exclusief belastingen) richt Murray zich duidelijk op de stinkend rijke elite onder de autoverzamelaars. Voor hetzelfde geld kan je ook tien Ferrari 488's kopen, maar dat doet er op dat niveau niet meer toe. Dit is voor de verzamelaar die verder alles al heeft. Er zullen slechts honderd exemplaren worden gebouwd, dus de kans dat je er eentje tegenkomt blijft extreem klein en de kans dat er ooit één in je garage staat nihil. Je weten het, dat zuigt...