SBS kegelt Lingo en Man bijt Hond eruit
Campingzender wil meer jongeren naar treurbuis lokken
Het door John de Mol opgekochte SBS gaat het drastisch anders aanpakken in het aankomende televisieseizoen. De vooravond tussen 6 en 7 moet volgens omroepbaas Paul Römer meer in het teken komen te staan van 'de gebeurtenissen, dilemma’s en de zaken die de dag kleuren op een goede manier met elkaar te bespreken', zo vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.
En omdat Lingo en Man Bijt Hond volgens Römer niet binnen dit uitgaanspunt passen, worden ze geschrapt uit de programmering. Voor Jan Versteegh die zich ontfermde over het oude NPO-format Lingo is voor alsnog geen plek gereserveerd in de programmering van de voormalige campingzender die met Talpa hard bezig is om dit kneuterige imago van zich af te schudden met vlotte moderne formats voor jong en oud zoals Big Brother.
De dansshow Flirty Dancing met Wendy van Dijk was dan weer iets te veel voor het goede. Hoewel het programma volgens Römer goed was gemaakt zou Van Dijk zou te 'gelikt' en ver-van-mijn-bed zijn om een emotionele band met de SBS6-kijker te kweken. Omdat de kijkcijfers daarnaast om te janken waren, keert het format volgend seizoen niet meer terug.
Schot in de roos of nieuwe kijkcijferflater?
Wat er dan concreet voor in de plaats moet komen? Een talkshow die luistert naar de naam Dit Vindt Nederland! gepresenteerd door Veronica Inside-slayer Natacha Harlequin en Mart Grol die bekend schijnt te zijn van Omroep Brabant. Het duo wil dagelijks tussen zes en zeven op tv komen praten over 'de actualiteit van de dag en echte verhalen van echte mensen.'
Een volwaardige actualiteitenrubriek uit de grond stampen, dat lijkt al jarenlang een van de diepst gekoesterde verlangens van media-tycoon John de Mol. En hoewel SBS6 al sinds de eeuwwisseling een succesvol en goedbekeken actualiteitenprogramma in huis had met Hart van Nederland gevolgd door Piet's Weerbericht, was dit ook niet precies hoe hij het voor zich zag. De vaste gezichten van het Campingnieuws moesten na jarenlange dienst het veld ruimen omdat ze te oud waren en toverde hij de 'oant moarn' van Piet Paulusma om in een 'oant nea'.
Vorig jaar kwam de steenrijke De Mol op de proppen met de actualiteitenrubriek 6Inside met Albert Verlinde en Jan Versteegh. Dit moest een modern entertainmentprogramma worden waarin elementen van Shownieuws, RTL Boulevard, Voetbal Inside en Barend en Van Dorp allemaal samenkwamen in de vooravond.
Er werden - mede met de inmenging van Albert Verlinde - torenhoge kijkcijfers verwacht, maar helaas voor Talpa viel het aantal Nederlanders dat vrijwillig afstemt om monologen van Verlinde op tv te kunnen aanhoren in praktijk nogal tegen. Het programma werd na een seizoen alweer geschrapt wegens tegenvallende kijkcijfers.
Qua actualiteiten heeft De Mol overigens nog steeds een behoorlijke vinger in de pap. Waar Telegraaf Media Group overnemen niet lukte, is hij sinds 2018 wel de trotse eigenaar van persbureau ANP. Of Versteegh hetzelfde lot als de 'te oude' presentatrices van Hart van Nederland, camping-weerman Piet Paulusma en Yoeeetuuuuube-tukker Dennis Schouten boven het hoofd hangt, is niet bekend.
De laatstgenoemde heeft naar verluidt inmiddels onderdak gevonden bij een andere nieuwe hippe actualiteitenrubriek.