Audi RS6 Avant: dit is de nieuwe (2020)
De Duitse autobouwer heeft de vierde generatie van de RS6 vrijgegeven.
Duits herenakkoord
De superstation van Audi is vernieuwd. Onder de kap huist - net als bij de vorige RS6 - een 4.0-liter TFSI achtcilinder, gevoed door twee turbo's en goed voor 600 pk plus 800 Newtonmeter koppel. Dankzij dit powerhouse onder de forse motorkap sprint deze brok aan plofkraakporno in 3,6 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De Vmax is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/h, maar valt met twee optiepakketten op te hogen naar 280 en zelfs 305 km/h.
Zéér mild hybride
Bij remmen en uitrollen wordt door een starter-generator gegenereerde energie opgeslagen in een klein accupakket, en komt weer vrij bij het optrekken. Hierdoor kan de RS6 Avant tussen een snelheid van 55 en 160 km/h kan ‘zeilen’ met de motor uit. Goed voor de gemoedsrust van het RS6-publiek, want aan hun heeft het smelten van Groenland niet gelegen.
Schakelen
De nieuwe Audi RS6 Avant heeft een achttraps tiptronic bak met kortere schakeltijden plus een nieuwe Launch Control-modus. Standaard gaat 40 procent van de power naar de voorwielen en 60 procent naar de achteras. In totaal kan tot 85 procent van de kracht naar de achteras. Her nieuwe RS-juweel uit Ingolstadt ligt 2 cm lager dan een reguliere A6, boven de 120 km/h komt hij nog een centimeter lager te liggen.
De de grote broer van de RS4 komt in het eerste kwartaal van 2020 op de markt.